A közelmúltban újabb érdekes témában kaptunk olvasói levelet. A téma olyan, amely biztosan sok motorost érint és esélyes hogy sokakat érdekel is. Nem más, mint a napjainkban és hazánkban egyre több helyen felbukkanó felmart aszfalt – és főleg az azon való motorozás. Következzenek először Tamás sorai:
“Szia Onroad.hu!
Nem akartok-e írni egy cikket arról, hogy mostanában elkezdték a kanyarokban felbordázni az utat? Tavaly a Megyeri híd budai oldalán a felhajtónál láttam ilyet először, idén már megjelent az M0-M3 felhajtón is a város irányában. Illetve ami miatt ezt az egészet írom, az az Érdi úton a Süveg utcai megállónál van: ott a bordázás minősége egész más, de lehet azért mert az aszfalt is keményebb, fehérebb. Utáltam azt a kanyart eddig is, most még nem tudom, hogy jobb lett-e ettől a felbordázástól.
Ilyen kérdések merülnek fel bennem:
– Nem befolyásolja-e ez a kanyarvételt? (Az Érdi út például lejtős, a Márton Áron tér irányából kerékpárral meglehetősen elkezdi vezetni a felmarás a kereket.)
– Kell-e valami különleges dolgot csinálni vezetéstechnikai szempontból az ilyen bordázáson?
– Nem fog ez az egész szétfagyni télen?
Köszi!”
Természetesen nem csak a saját véleményünket írjuk le nektek, hanem a fenti kérdésre a hazai közútkezelőtől kapott – egyébként gyorsan megérkezett – választ is. A következőt írták, hogy mindenki pontosan és egyértelműen tisztában legyen a jelenség műszaki hátterével:
“Köszönjük, hogy levelével megkereste a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályát. Kérdéseire az alábbi választ adjuk.
A Megyeri híd budai oldalán a kopóréteg felpolírozódott a nyári meleg és a jelentős forgalom hatására. Ennek forgalombiztonsági következménye, hogy az út felszíne csúszóssá vált, amely különösen veszélyes nedves, esős időjárási körülmények közt. A burkolatfelületi érdességének, illetve a megfelelő csúszósúrlódás helyreállítása érdekében felszíni marást, pontosabban mikro marást alkalmaztunk, amely beavatkozás a burkolatra kerülő víz elvezetésének biztosítása mellett jobb tapadást is eredményez. A felületi marás a gépkocsival, motorral történő közlekedést alapvetően nem befolyásolja, vezetéstechnikai szempontból a szokásostól eltérő magatartás nem indokolt, de az akusztikus jelzés miatt van egy járulékos sebességcsökkentő hatása. A statisztikai adatok alátámasztják, hogy a beavatkozás elérte a célját, továbbá a járművekben nem tesz kárt a mikro marás. Kerékpárral az adott szakaszon közlekedni tilos. A pályaszerkezet és a kopóréteg időjárás-állóságát ez a csekély mértékű beavatkozás nem befolyásolja.
Az M0-M3 csomópont két ágán, illetve az M0 Váci úti csomópont egy ágán a vízelvezetés javítása, ezáltal a forgalombiztonság növelése érdekében úgynevezett grooving vágást alkalmaztunk. A beavatkozás lényege, hogy a nem megfelelő vízelvezetésű szakaszon a burkolat felületén hornyokat vágnak, ily módon az “aquaplanning” (azaz a vízen csúszás vagy futás) jelensége megelőzhető. A gumiabroncsok felületén látható barázdákhoz hasonlóan ez esetben a burkolatba vágott hornyok biztosítanak teret a kiszorított víz elvezetéséhez. A felületi maráshoz hasonlóan ennél az eljárásnál sem kell, hogy a vezető másként cselekedjen, csupán az út- és látási viszonyoknak megfelelően kell vezessen. Kerékpárral az adott szakaszon szintén tilos közlekedni. A pályaszerkezet és a kopóréteg időjárás-állóságát ez a csekély mértékű beavatkozás nem befolyásolja.”
A második oldalon videón is bemutatjuk a jelenséget, és azt is megtudod, hogy motorozz rajta. Lapozz!
Cimkék:
Motoros társunk kötött magára biztosítást. Mivel imád crossozni, többfélét is. Aztán amikor megtörtént a baj, a Protektor megszolgálta az árát! (x)
Elolvasom »A megújult Yamaha Super Ténéré tesztje két olvasónk "tollából" származik. Ráadásul egyikük már több mint tízezer kilométert tett meg vele.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »