Az Aprilia az egyik első gyártó, aki gyárilag beépített módon alkalmazza a technológiát (Apple iPhone), amely a motorral való kommunikációhoz bluetooth kapcsolatot használ. Így lehetővé teszi a Caponord 1200 Rally tulajdonosai számára, hogy a tartóba helyezett okostelefon megjelenítse számukra az adatokat és információkat.
Ilyen például a valós idejű nyomaték / lóerő, a gyorsulás és minden egyéb olyan dolog, ami hasznos vagy épp szórakoztató menet közben. Ha már Caponord (ami olaszul északi kaput jelent), például ha megnyomjuk a gombot az okostelefonon futó alkalmazáson, a Caponord Rally (és a szabványos Caponord) a ridereknek pontosan megmutatja, hogy éppen milyen messze vannak a Nordkapp-tól. A konzol a kormányon található, vagy más olyan helyre is felszerelhető, ahol a motoros könnyen áttekintheti az okostelefon kijelzőjét.
Az intelligens kijelzők az autók világában már jó ideje be vannak építve a járművek műszerfalaiba. Az ilyen gépkocsik tulajdonosai mégis gyakran panaszkodnak, hogy a viszonylag olcsó tableteknek (iPads vagy Android készülékek) jobb a képernyőfelbontásuk, több beépített navigációs képességgel rendelkeznek, illetve gyorsabb működésűek – köszönhetően az erősebb processzoroknak. Ezért sokan inkább telepítenek egy okostelefont a műszerfalra, és azt használják. A régebbi autó típusokban pedig egyértelműen praktikus és jellemző is a használatuk.
Számos okostelefon ma már tartalmaz inerciális mérőegységet (IMU – pörgettyűket és gyorsulásmérőket használó korszerű navigációs eljárás), amelynek köszönhetően a GPS képes készülékek helymeghatározása már centiméterre pontos. Ezen kívül a beépített egyéb gyorsulásmérő-, és a giroszkóp-modulok is egyre gyakoribbak. Tehát még önálló eszközként is számos olyan információt tud megjeleníteni néhány modern okostelefon, amely a műszerfalon szerepel. Sőt, a telefontól (és a telepített alkalmazásoktól) függően akár sokkal többet is. Léteznek egyéb irányú technikai fejlesztések, mint például a sisakokra szerelhető, vagy a plexibe épített kijelzők. Ezek szintén meg tudják jeleníteni a műszerfalon kijelzett információkat, de kiegészíthetőek egyéb funkciókkal.
A telemetrikus rendszer folyamatosan méri és küldi a mért eszközről az információkat a távoli megfigyelő számára. Az i-Laps fejlesztette ki a világ első professzionális ilyen rendszerét, amely intelligens telefonokon alapul, és a lehető legpontosabb telemetriát nyújtja. Alapítói a világ legnépszerűbb hardvermérnökei, szoftverfejlesztői akik mindannyian a motoros sportok rajongói. Elérhető, de megint csak egy plusz kütyü, amikor a zsebünkben van az alkalmas eszköz. Inkább a versenysportokban van jelentősége.
A telemetria egyik leglátványosabb felhasználása a Forma-1-es autóversenyeken látható, ahol a műszaki szakemberek folyamatosan követik és elemzik a versenyautók adatait. De például drónokban is használják a repülés közbeni paraméterek változtatására.
Vajon a többi motorkerékpár gyártó mikor követi az újítást? Igény az volna rá, hiszen az emberek – így a motorosok nagy többsége is – rendelkezik okostelefonnal. A világ pedig egyértelműen ebbe az irányba halad.
Cimkék:
A tavaly ősszel bemutatott bajor szuperbike, a HP4 Race teljes karbon vázat és kerekeket kap - a sorozatgyártású motorok között elsőként.
Elolvasom »Újabb fantasztikus világrekord Carl Reese-től: ezúttal zárt pályán döntötte meg a 24 órás motorozás eddigi csúcsát!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »