Tél van, esetenként csontba maró fagy. Az elvetemültek ilyenkor is kint vannak az utakon, de az átlagos motoros inkább kétóránként kinéz az ablakon napsütés után kémlelve. Közben a paripa bús nyugalomban várja, hogy ismét szárba szökkenjenek a réten virágok és elérkezzen a napsütötte tavasz. Egyikünk sem azért választott ilyen költséges hobbit, hogy télen ne költsön rá, jellemzően ilyenkor szokás frissíteni a ruhatárat, vagy csinosítgatni, fejleszteni a motort. A sok lehetősség egyike, amire a zsebünket égető pénzt elkölthetjük, hogy a motorunkat – és ezáltal magunkat – láthatóbbá tegyük mások számára. Több olvasónk is rákérdezett, hogy próbáljunk utánajárni a nappali menetfény témakörének, ahol sajnos nem olyan egyértelmű a helyzet, ahogy elsőre látszik.
Az autósokat szemlélve nem igazán egyértelmű a kép. Az újabb évjáratokon már szériafelszerelés a nappali menetfény, ami induláskor azonnal bekapcsol. A kényelmes sofőrök pedig megszokják, hogy mindig ég a pilács, a KRESZ-ben biztosított joguknál fogva városon kívül is azzal furikáznak. Holott ilyenkor hátul nem ég helyzetjelző, emiatt talán picit nehezebben észrevehető a jármű, vagy nehezebben becsülhető meg a távolsága. Tetézi a bajt, amikor a lusta autós tudja, hogy elöl “ég valami” – nem egyszer láttam az autópályán szürkületben haladva, hogy a belső sávban éppen előző felső kategóriás gépkocsi vezetője a kormányra hajolva, üveges szemekkel küzdött azért, hogy lásson valamit. Az viszont eszébe nem jutott volna, hogy felkapcsolja a tompított fényszórót.
A BMW S1000XR gyárilag tartalmaz nappali menetfényt. Kár, hogy menet közben ez sem éghet. Mármint Magyarországon
Amikor – anonimitását kérő – olvasónk megkeresett minket, hogy segítsünk rendet vágni a törvényi szabályozás interferáló hullámai között, első kérdésként pont az merült fel bennem, hogy egyáltalán miért akarna bárki nappali menetfényt egy olyan motorra, amin eleve mindig égnie kell a tompított fényszórónak és emiatt jól látható? Kázmér (nevezzük így) világosított fel, hogy a nappali LED-es menetfény azért jobb, mert nem az utat világítja, hanem vízszintesen áll, így messzebbről látható. Beszámolt a túrás tapasztalatairól, hogy amikor tempósabban, nagyobb követési távolság mellett rótták a kilométereket, lényegesen messzebbről is látni lehetett a visszapillantóban a záró motor LED-es nappali menetfényét, amiből pedig sejteni lehetett, hogy mennyire szakadt le a vége. Ez kétségkívül praktikusan hangzik, viszont van vele egy nem is olyan apró bibi.
Lapozás után kiderül, mit mond a törvény és hogy látja egy piaci szereplő.
Cimkék:
Idén a sok éve hagyományos 48 órás motoros túránk is alaposan megújul, nagy túraversenyünk pedig Aegon motoRun néven vár titeket.
Elolvasom »Az FX-105 Thunderchief az AFX márka első üvegszálas héjszerkezetű bukósisakja. Ennek ellenére teljesen megfizethető árú cucc. De vajon mit tud? (x)
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »