Amikor megláttam a lentebb olvasható hírt ma reggel, gyorsan kutatni kezdtem az emlékeimben. Azt hiszem nagyjából 12 évvel ezelőtt, 2005 magasságában készítettem egy interjút az olasz Piaggio csoport akkori hazai képviseletének vezetőjével, Lakatos Gáborral. A téma az volt: mennyire létkérdés mindenki számára, hogy az legkisebb motorizált kétkerekű járműveket is egyedi azonosítóval lássák el. Vagyis a segédmotoros kerékpárokat, a mopedeket és a robogókat. Ehhez képest azóta sincs rendszám egyen sem – de csak Magyarországon, mert a világ szinte minden már országában igen.
A világ nagyjából minden részén egyértelmű dolog, hogy egy robogón van egyedi azonosító, magyarul rendszám
Nekünk, laikusoknak elsőre az ugrik be, hogy a közutak rendjének szempontjából lenne hasznos. Hiszen a rendőrök sokkal könnyebben elkapnák a renitenskedő robogósokat. Nem lehetne piroson átszáguldozni minden következmény nélkül, satöbbi. Jó lenne azonban a tulajdonosoknak is: gondolj bele, ha ellopják a robogódat, csak javítja a megtalálás esélyeit a rendszám. Nem utolsó sorban pedig jó lenne a forgalmazóknak is: könnyebb követni a piaci eseményeket, amennyiben minden belsőégésű motorral hajtott jármű szerepel a nyilvántartásban. Mert most ezeknek a számát igazából senki nem tudja. Na de lássuk, mi a konkrét hír, amely ma reggel szabadult el hazánkban!
A Világgazdaság mai számában adott hírt róla: a fejlesztési tárca közlekedésbiztonsági okokra hivatkozva indokoltnak tartja a segédmotoros kerékpárok egyedi azonosítóval történő ellátását. A becslések szerint mintegy hatszázezer érintett jármű többsége tíz évnél idősebb lehet, így első forgalomba helyezésük környezetvédelmi jellemzőik alapján – az uniós előírásokon alapuló hazai szabályozás szerint – meg sem történhetne. A rendszámosítás jelentős, a motorkerékpárok értékéhez képest aránytalanul nagy költségeket róhatna az üzemben tartókra, a bevezetéshez így valószínűleg jogszabály-módosításokra és egy egyszerűsített, költségkímélő eljárásrend bevezetésére lenne szükség.
Eddig a konkrét információ. Ami a fenti előzmények fényében vagy nem túl sok, vagy éppen hogy kimondhatjuk: VÉGRE! Már “csak” a megvalósítás a kérdés. Most valóban cselekvés fog következni a megfelelő szervek részéről, vagy marad a reménykedés, hogy majd egyszer mi is rendes ország leszünk, ahol valamennyi motorizált járművet nyilvántartja a hatóság. A magam részéről tényleg drukkolok, hogy végre sikerüljön!
Cimkék:
A bolíviai hegyvidék időjárása komolyan igénybe vette a Dakar Rally motoros mezőnyét. A körülmények nem voltak éppen sivatagiak!
Elolvasom »Felhizlalták a Street Triple legújabb változatát, ám a több lóerő és a nagyobb blokk ellenére könnyebb lett az egész szerkezet.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »