A sportkipufogóval felszerelt motorokra mindenfelé “utaznak” a hivatalos szervek: a közúti normákat meghaladó hangkibocsájtásért akár a forgalomból is kivonható a jármű. Pontosan ezen gépek rajongói berzenkednek leginkább az elektromos meghajtású motorok – a “szép új világ” – ellen. Hiszen azok halk surrogáson kívül nem nagyon adnak ki “zajt” magukból. Ami nem csak a motoros lelkének tesz jót, hanem a biztonságának is. Fontos kiemelni: nem az üvöltő nyitott csőre gondolok, hanem a közúti normáknak megfelelő kipufogóhangra. A dolgot az Egyesült Államok közúti biztonsági hivatala, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is felfedezte magának. Tavaly az USA területén több mint 2’400 gyalogost ütöttek el villannyal hajtott autók úgy, hogy az áldozatok bizonyítottan nem hallották a közeledő veszélyforrást. Az emberi fül ugyanis abban az esetben képtelen megkülönböztetni a jármű hangját a környezetétől, ha a kettő közötti eltérés nem több mint 3 dB. A hangos járműnek tehát igenis van biztonsági jelentősége!
2019. szeptember 1-én életbe lép az a jogszabály, amelynek értelmében az elektromos autóknak 19 mérföld/órás (30 km/h) sebesség alatt a benzines társaikhoz hasonló mértékű hangot kell kiadniuk. Hátramenetben viszont sebességtől függetlenül folyamatosan kötelező lesz ugyanez. A hang jellegét nem szabályozza a rendelet, ahogy nem terjed ki a kétkerekűekre sem. Ennek valószínűleg az az oka, hogy egyelőre lényegesen kevesebb villannyal hajtott motor rója az amerikai utakat, mint autó. Így hasonló figyelemfelkeltő baleseti adat még nem jelent meg a statisztikákban. Pedig logikusan gondolkozva a motorkerékpároknak még nagyobb szükségük lenne ugyanerre a rendszerre, hiszen a kis homlokfelület miatt a vizuális észlelhetőségünk lényegesen rosszabb az autókénál. A folytatás természetesen bizonytalan, de mindenesetre szép lenne, ha a sok fanyalgás után (“Ez már nem adja ugyanazt a fílinget!”) végül kötelezővé tennék, hogy hasonlóan dörmögjenek amperrel hajtott paripánk, mint a mostani benzinesek.
Cimkék:
A jelenleg még nem túl népes kis kalandmotorok mezőnye rohamosan fejlődik. A Kawasaki sem akar kimaradni belőle: bemutatta a Versys-X 300-ast.
Elolvasom »A közúti forgalomban szó szerint az életed múlhat rajta, képes vagy-e gyors és helyes döntéseket hozni. Ismerd meg az igazi reakcióidődet!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »