Valószínűleg a legtöbben nem tudjátok, mennyire régi névről van szó. Még azok sem, akik amúgy ismerik a BSA motorkerékpárokat. A vállalat Birmingham Small Arms Company Limited néven jött létre 1861 júniusában. Nevéből is kikövetkeztethető módon eredetileg fegyvereket gyártott (kézi- és sport kategóriában), de aztán igazi óriássá nőtte ki magát. BSA néven készült bicikli, motorkerékpár, autó, autóbusz is. A legismertebbek mégis a motorjaik voltak: a vállalat fénykorában a világ első számú motorkerékpár gyártója volt! Akkoriban ők birtokolták a Triumph márkát is.
Aztán eljött az idő, hogy megjelentek bizonyos japán gyártók, akiket viszont az angol vállalat nem vett elég komolyan – és nekik köszönhetően olyan értékesítési veszteségeket szenvedtek el első számú piacukon (az Egyesült Államokban), hogy visszavonhatatlan hanyatlásnak indultak. Az első BSA motorkerékpár 1919-ben került bemutatásra, az utolsó pedig 1972-ben gördült le a gyártósorról. A márka azután számos utódvállalatban élt tovább, a név maga egészen 1987-ig fennmaradt – majd végleg eltűnt a történelem süllyesztőjében.
Egészen mostanáig. Ugyanis az indiai (meglepődtetek, mi?) Mahindra vállalat-óriás most megvásárolta a legendás BSA betűkombináció használati jogát. A Mahindrát elsősorban autógyártóként ismerjük – ebben hazája egyik legnagyobbja -, de van kétkerekű üzletága is. Ennek vezetője, Rajesh Jejurikar nyilatkozta a Hindustan Times újságnak, hogy 2018-ra világszerte árulni kezdik a BSA motorkerékpárokat. A Mahindra&Mahindra cégcsoport ugyanis megvette a névhasználati jogot. Csekély 3,4 millióért. Angol fontban. Ami 1,18 milliárd forint. Sokkoló? Kicsit talán az, de nekik nyilván megéri.
Zárójeles információ: az indiai óriás a cseh Jawa (ezt már senkinek nem kell bemutatni, igaz?) márkát is megvette. A tervük nem kevesebb, mint mindössze néhány éven belül nem csak az indiai piacra, hanem az egész világ számára motorokat gyártani és azokat mindenhol árulni is. Úgy kis lökettérfogatúakat, mint prémium gépeket. Lehet, hogy érdemes figyelemmel kísérni a fejleményeket?
Cimkék:
Egy honfitársunk arra készül, szurkolhassunk neki a Dakar Rallyn januárban. Laller a komoly anyagi terhet kreatív módon igyekszik áthidalni.
Elolvasom »Ismert magyar női motorversenyzőnk, Kovács Niki eddig nem rendelkezett "nagy A" kategóriás jogosítvánnyal. Most azonban összekapta magát...
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »