Néhány jellemző és a motorosok által elkövetett hibát szeretnék kiemelni. A legtipikusabb az első fék berántása. Erre ugye ABS nélkül jellemzően elesünk – aztán azzal a hülyeséggel magyarázzuk az elégtelen bizonyítványt az interneten, hogy “láttam hogy nem tudok megállni, ezért elfektettem a mocit”. Dehogy fektetted, nem tudsz fékezni és simán elestél. A második hatalmas baj, ha támaszkodunk a kormányon. Ez megváltoztatja a jármű teljes fizikáját, az sokkal jobban “orra áll” és nehezebben kontrollálható. (Sőt, sokszor fel is emeli a hátsó kerekét.) A helyes testtartás nagyon fontos! Harmadiknak a nem megfelelő fékhasználatot és túl alacsony fékerőt említhetjük. Amennyiben te szabályozni akarod a hátsó féket, mert megijedsz a kerék csúszásától, szinte garantáltan csökkenteni fogod az első fékerőt is – és azonnal súlyos méterekkel később fogsz megállni. Kivéve, ha ott egy IFA plató, mert akkor ugyanott… De lehet hogy egyszerűen félsz elegendő fékerőt adni az elejének, és emiatt nyúlik meg a fékutad.
Amennyiben nincs ABS, a technika semmit nem változik. A hátsó kerék megáll, de ha minden mást jól csinálunk, ez nem okozhat bajt (a képen is áll..)
Mindezeket autodidakta módon roppant nehéz megtanulni. Kimehetsz a haverokkal gyakorolni egy üres parkolóba – de nagyon kicsi rá az esély, hogy ők pontosan meg tudják határozni az elkövetett hibáidat. Amennyiben ez nem így történik, a “vak vezet világtalant” elv alapján lehet hogy jól begyakoroltok valamilyen rossz módszert. Még rosszabb esetben akár össze is töritek magatokat. A véleményem szerint egyetlen helyes út egy megfelelő színvonalú vezetéstechniai tréning elvégzése. Ott az instruktorok lépésről lépésre vezetnek rá a jó féktechnikára, kijavítják a hibáidat és szépen biztonságosan elvisznek addig, hogy tényleg a legtöbbet (fékút terén legkevesebbet) hozd ki a saját motorodból. Hogy amikor valóban nagy a baj, akkor az egyetlen esélyedet tökéletesen ki tudd használni – mert az IFA platója nem ad másodikat!
Cimkék:
A családi egyterű mellé gyakran kell egy második jármű is, ami keveset fogyaszt, fürge és praktikus. A Honda NC750S pont ilyen.
Elolvasom »Minél rosszabb az idő, annál nagyobb a dugó a városokban. Így a robogó ilyenkor is nagyon hasznos. A megfelelő kiegészítők azonban kellenek rá! (x)
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »