A MAX modellek dinamikus – 125-től 530 köbcentiméterig terjedő – termékcsaládjából kerül ki a Yamaha európai robogóeladásainak több mint fele. Ez nagy szerepet játszott abban, hogy a vállalat megtarthatta pozícióját a prémium modellek vezető gyártójaként a robogók piacán. A kategóriateremtő TMAX dinamikus génjei meghatározták az új X-MAX 300 megjelenésének, karakterének és teljesítményének kialakítását is. Ez a nagyobb felszereltséggel és sportosabb dizájnnal ellátott, új prémium modell a kiemelkedően sikeres X-MAX 250-től veszi át a stafétát, amelyből 11 éves története során több mint 130’000 darabot értékesítettek.
Az X-MAX új, 300 köbcentiméteres motorblokkját a Yamaha Blue Core technológiájának felhasználásával tervezték, amelynek elsődleges célja, hogy kevesebb üzemanyag felhasználásával érjen el nagyobb teljesítményt. A Yamaha mérnökei az új négyütemű motorblokk működésének minden részletét elemezték. Sikeresen csökkentették az energiaveszteséget, növelték az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát és magasabb szintű teljesítményt értek el. Ennek érdekében a négyütemű, folyadékhűtéses, SOHC, 4-szelepes X-MAX motorblokkban egy sor Blue Core ihlette teljesítménynövelő technológia található, mint például az optimalizált szelepforma és -időzítés, illetve a magas kompresszióarányt biztosító kompakt, félgömb alakú égéstér. Az eltolt hengerkialakítás csökkenti a mechanikus veszteségeket, a hatékonyabb hűtés érdekében pedig DiASil hengert használtunk olajfúvókás dugattyúhűtéssel.
A 12 lyukú befecskendező helyzetét és szögét optimalizálták, hogy atomizált üzemanyag-részecskéket fecskendezzen a szelepfej vége felé. Az égéstér és a beömlő alakját pedig úgy tervezték, hogy jó forgást biztosítson a gyors és hatékony égés érdekében, amely magasabb nyomatékot tesz lehetővé az alacsonytól a közepesig terjedő fordulatszám tartományban. A 3D befecskendezési térkép pontosan vezérli az üzemanyag mennyiségét és időzíti a gyújtást, így jó gyorsulást, kiváló kezelhetőséget és hatékony üzemanyag-felhasználást garantál. Ezen kívül egy speciális kialakítású, légbeömléses hűtőventilátor is helyet kapott, amely egyenletesebb motorműködést biztosít. Így az erőforrás megfelel az EU4 előírásoknak, jobban gyorsul és magasabb végsebességre képes, mint a korábbi, 250-es változat. Emellett alacsonyabb az üzemanyag-felhasználása és egyenletesebb, kifinomultabb vezetési élményt biztosít.
Kétségtelen, hogy az ikonikus TMAX minden idők legmeghatározóbb trendindító robogója. Talán a legjelentősebb nagy teljesítményű kétkerekű, amit a Yamaha valaha is alkotott. Ez a legendás típus ihlette az új X-MAX 300 kialakítását is, így akárhonnan is nézi az ember, egyértelműen látszanak rajta génjei. A vadonatúj arculat részei a döntött, LED ikerfényszórók és az új, középső fényszóró, amely erős és célratörő megjelenést kölcsönöz a sportrobogónak, és kiemeli a TMAX modellhez fűződő közeli rokonságát. A középső csatorna mindkét oldalán futó jellegzetes, MAX-családra jellemző bumeráng alak erős vizuális kapcsolatot teremt az első és a hátsó kerekek között. A hátsó karosszéria és a hátsó lámpák élesen felfelé ívelő vonalai pedig kiemelik a tiszta TMAX-gének hatását.
A futómű is említést érdemel. A TMAX volt az első olyan nagy teljesítményű maxi robogó, amely motorkerékpár stílusú első villákkal rendelkezett. Az új, 2017-es X-MAX 300 ugyanezt a kialakítást követi. Az új vázat kettős villahíddal, teleszkópos villákkal és kettős hátsó lengéscsillapítókkal látták el. Ezek sportos, motor jellegű kezelhetőséget, javított útfelület-visszajelzést és nagy sebességnél is kiváló stabilitást biztosítanak. A biztonságról pedig TCS kipörgésgátló is gondoskodik az ABS mellett – igen, már egy 300-as robogóban is az alapfelszereltség részeként!
Az új, közepes sportrobogó vázát úgy fejlesztették ki, hogy könnyű és mozgékony legyen és sportosabb vezetési élményt biztosítson. A választott kerék- és abroncsméretek nagy hatással vannak minden robogó irányíthatóságára. Annak érdekében, hogy az új X-MAX 300 dinamikus sportteljesítményt nyújtson, és mégis könnyen kezelhető legyen, 15 colos első és 14 colos hátsó kerekekkel látták el. A fékerőt egy 267 milliméteres első és egy 240-es hátsó féktárcsa szolgáltatja.
Az új, prémium felszereltségű X-MAX 300 megalkotása során a legújabb technológiákat használták fel, többek között a Smart Key kulcs nélküli indítást is. Így többé nem kell arra vesztegetned az időt, hogy megtaláld, melyik zsebedbe is raktad a kulcsodat. Az új kettős ülés alatt a kategória egyik legnagyobb tárolórekesze található, amelyben két zárt bukósisak és egyéb tárgyak is elférnek. Extra széles méreteinek köszönhetően egy laptop is belefér, így ideális a hétköznapi munkába járáshoz, ugyanakkor izgalmas jármű a hétvégi szórakozáshoz is.
Az új műszerfalon analóg sebességmérő és fordulatszámmérő található, amelyek átlátható és könnyen értelmezhető információkkal szolgálnak. A középső, többfunkciós LCD-kijelző pedig nagyobb, mint az előző modellé – így minden információ jól látható. A könnyebb kezelés érdekében egy vezérlőkapcsoló található a kormánykaron, amely lehetővé teszi, hogy vezetés közben váltogass a különböző funkciók között. Mindezt anélkül, hogy levennéd a kezed a kormányról. Eszközeid töltését és működtetését pedig az X-MAX 300 praktikus 12 voltos kimenete szolgálja a bal oldali tárolódobozban.
Cimkék:
Amikor Roland Sands hozzányúl egy BMW R nineT-hez, akkor mindig valami különleges születik. Ezeket a képeket órákig el tudnánk nézegetni
Elolvasom »A legendás Nordschleife versenykörét végigmotorozni nagy dolog. De hogy ezért valaki majdnem 18 ezer kilométert tegyen meg kontinenseken át?
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »