Néhány évvel ezelőtt – de már bőven az Onroad.hu időszámításában – az elektromos motorkerékpárokat a többség hangosan kinevette. Nehéz, lassú és rövid hatótávú kísérletek voltak csupán. A fejlesztők azonban nyilván tisztában voltak vele, hogy – akár tetszik sokaknak, akár nem – ez lesz a jövő. Így a rengeteg általunk is bemutatott koncepciójármű egy része mégis csak sorozatgyártásba került. A többségük persze nem, de ma már azért össze lehet szedni jó néhány olyan márkát, amelyek ténylegesen a szalonokban megvásárolható, kizárólag akkumulátorral hajtott motorkerékpárokat kínálnak. Aki tehát hisz ebben a jövőképben, vagy simán csak vonzza a téma, annak itt egy gyűjtemény a piacon levő villanybringákról. Nevezzük TOP10 válogatásnak, ennek megfelelően kezdjük is hátulról.
Az osztrák gyártó terméke még a kategória kevésbé vonzó időszakát idézi. A roppant érdekes külsejű járművet mindössze 15 lóerős elektromotor mozgatja, különleges kormányműve és megjelenése sem biztosan túl vonzó. Menetteljesítményei inkább egy robogóhoz teszik hasonlóvá, cserébe legalább az ára egy csúcskategóriás Ducatit idéz: a J1 ugyanis 22’900.- euróba (bő hétmillió forint!) kerül. Legalább a hatótávolsága tiszteletre méltó, hiszen a csúcsváltozat 200 kilométert tehet meg egy feltöltéssel.
A Saietta R jó esélyekkel száll harcba a tizedik helyezettel a legrondább elektromos motor címéért. Cserébe legalább egészen mások a menetdinamikai paraméterei: teljesítménye 100 lóerő, tömege pedig mindössze 220 kilogramm. Mindehhez képest az ára sem annyira veszélyes: 17 ezer angol font (5’750’000.- forint). Ráadásul a cég közben együttműködésbe fogott az Agnival (ők nyerték az első TTXGP-t a Man szigeten 2009-ben), így ígéretük szerint idén egy NGS nevű új modellel jelentkeznek. Ezzel kapcsolatban pedig nem kevesebbet lebegtettek meg, mint úgy a teljesítmény, mint a hatótáv megduplázását! Bízzunk benne, hogy akkor már a fejidomot is újragondolják…
Az olasz vállalat palettáján három típus szerepel. A csupasz Eva 95 lóerő és ára 8,5 millió forint körül van. A közelmúltban részletesen olvashattatok is róla. Az idomos Ego már jóval bivalyabb: 136 lóerős teljesítménnyel röpíti pilótáját. (Az Ego alapos bemutatója is megtalálható az Onroad.hu-n.) A képen látható Ego45 névre keresztelt csúcsmodell szintén 136 pacis, azonban jóval komolyabb a futóműve. No és az ára is: azért az 50 ezer font (közel 17 millió magyar forintocska…) eléggé zúzós. A cég tehát valódi luxuscikkeket gyárt, cserébe ha elég gazdag vagy egy ilyen megvásárlásához, akkor mégis csak egy komoly és valóban használható motort kapsz a nem kevés pénzedért cserébe.
Kizárólag az Egyesült Államokban forgalmazzák, és már jó néhány éve piacon van. 15’000.- dolláros (ott csak bő négymillió forintnak megfelelő) ára is az egészen kellemesek közé tartozik, ahogy a technika is abszolút korrektnek nevezhető. A képen látható supermoto mellett normál enduro változatban is kapható, alumínium vázas gépet ugyanis 40 lóerős erőforrás mozgatja.
Mind versenyeken, mind sebességrekordok felállításával bizonyított. Az LS218 típusnév eredete ugyanis nem túl bonyolult: 218 mérföld/óra a hiteles, mért végsebessége (azért az majdnem 350 kilométer/óra!). Emellett fényesen bizonyította tudását a leghíresebb hegyi felfutón is: amikor elindult a Pikes Peaken, rommá alázta az összes benzines versenytársát. Itt az Onroad.hu-n is minden fontos információt megtalálhattok róla. Amerikai ára 38’888.- dollár (10,7 millió forint), és ugyan rendelhető, de csak elég hosszú várakozási idő után lehetséges hozzájutni. Az biztos, hogy aki meg tudja fizetni, annak megéri várni rá.
A leggyorsabb elektromos motor után folytassuk a létező leglassabbal. A Yamaha EC-03 igazából a nagyvárosi helyváltoztatás a kerékpárnál eggyel kényelmesebb változata, semmi több. Cserébe az ára is sokkal emészthetőbb, mint a fenti gépeké: Nagy-Brittaniában 1’999.- font, ami kevesebb mint hétszázezer forint. A szigetországban pedig az alig használt példányok fele ennyiből is beszerezhetők. Igaz, nem is tudnak sokkal többet, mint mindenféle nevenincs kinai versenytársaik… A típust tekinthetjük a hangvillás márka elektromos szegmensbe történő belépőjének is: egészen biztos, hogy hamarosan sokkal izgalmasabb villanybringákat kínálnak majd szalonjaikban.
A C Evolition már sokszor szerepelt az Onroad.hu hasábjain is. A modell a valós nagyvárosi és agglomerációs közlekedés igazi alternatíváját kínálja. Ára miatt a konszern piacpolitikája nem hozta el a magyarországi szalonokba, de hírek szerint Európa gazdagabb országaiban sem tolonganak érte. Hogy ezt a 4,5 millió forintnak megfelelő ára okozza-e, vagy más, nem tudjuk. Mindenesetre 2017-re hatótávja tovább növekszik az új akkumulátor-csomag miatt.
A márka ismét komoly ismertséggel és piaci jelenléttel rendelkezik világszerte mindenfelé. Nagyrészt ezért került fel a dobogó alsó fokára. Önmagában a modellek (E-SM mint supermoto és E-XC mint terepmotor, utóbbi látható a képen) egy 125 köbcentiméteres motornak felelnek meg méretük és teljesítményük alapján: mindkettő 15 lóerős. Éppen csak a forgatónyomaték a többszöröse bármely nyolcadliteres egyhengeresénél… Ennek fényében az áruk ezeket a kis motorokat (inkább játékszereket) is erősen korlátozza a piaci sikerekben: tudásukhoz képest a közel 3,5 millió forint elég veszélyesnek mondható.
Ma már így hívjuk, azonban igazából a Brammo márkáról van szó. Éppen csak az amerikai konszern megvette az egyik legsikeresebb elektromos motorokat gyártó márkát – ezen az elegáns módon lépve be jó mélyen a szegmensbe. A Brammo sokszorosan bizonyított a világversenyeken (számos dobogójuk van a TT-n is) és az amerikai piacokon is. Most azonban már mindenhol kapható a technika, ahol Victory szalonok vannak. Bízzunk benne, hogy Európában is hamarosan megjelennek, mert technikailag bizony ezek a gépek nagyon ott vannak! Arról már nem is beszélve, hogy hazánkban is gyártják őket!
A Zero egyértelműen a legnagyobb nevet vívta ki magának a kizárólag elektromos motorokat forgalmazó márkák között. Hat modellt kínálnak, amelyek 44 és 67 lóerő közötti teljesítményekkel rendelkeznek. Angliai áruk 10-14 ezer font (3,4-4,7 millió forint) között mozog. Tudásukat tekintve valóban simán felveszik a versenyt bármely benzines versenytársukkal. Némileg ugyan drágábbak azoknál, ez a felár azonban talán még megéri azoknak, kik tényleg ennyire környezettudatosan gondolkoznak, vagy éppen fogékonyak az elektromos technika iránt. Az biztos, hogy a Zero piaci sikere nem véletlen – például ők még a ma legdivatosabb scramblert is forgalmaznak, szigorúan amperrel hajtva!
Cimkék:
Talán a leglegendásabb szupersport motor a Suzuki GSX-R1000. Jövőre jön a legújabb generáció, amely a valaha volt legjobb Gixxer lesz.
Elolvasom »Az Amerikai Egyesült Államokban nem viccelnek: 2,9 millió dolláros bírság röppent a Triumphnak, mert nem megfelelően intézte a visszahívásait.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »