A járműgyártók a modellek fejlesztése során igyekeznek a lehető legszélsőségesebb igénybevételeknek megfelelően is letesztelni termékeiket – csak így lehetnek ugyanis biztosan benne, hogy a legdurvább felhasználás mellett is helyt fognak állni. A tesztek java része laboratóriumokban zajlik, amelyeket igazán mi magunk soha nem látunk. Éppen ezért izgalmas az alábbi rövidke videó: az angol MCN közösségi oldalán tette közzé, hogyan nyúznak egy GSX-R futóművet egy némileg módosított próbapadon.
A tesztelés lényege, hogy annyira durva erőhatásokat idéznek elő, amilyet igazából tesztpilóta ki sem bírna – ezért is nem mennek vele valami ótvar ukrán aszfaltot keresni, hiszen ilyen még arrafelé sincs talán. A fenti videón látható kínok egyébként addig tartanak a motor számára, ameddig valami el nem törik. Akkor megnézik, melyik alkatrész a leggyengébb láncszem, és azon módosítanak. Az egész folyamat pedig nagyságrendileg addig tart, amíg a komplett futómű egyszerre készül el.
A speciális görgő olyan igénybevételnek teszi ki az első teleszkópokat, amilyet ember úton biztosan nem viselne el a nyeregben
Ilyen próbapadok természetesen minden gyártó minden egyes alkatrésze számára vannak. Az erőforrások a legszélsőségesebb körülményeket és igénybevételeket szimulálva üvöltenek fékpadokon lelkül teljes kileheléséig – innen a gyártók pontosan tudják, milyen élettartamot várhatnak tőlük. Nekik tehát nem meglepő, hogy a sportmotorok is képesek komoly futásteljesítményekre meghibásodás nélkül. Példának itt van a világjáró Sjaak Lucassen Yamaha R1-ese, amely sivatagoktól a sarkkörig volt már mindenhol, és 300 ezer kilométer fölött is bontatlanul muzsikál.
Sjaak R1-ese a lehető legmostohább körülmények között tett meg annyit, amire kevés motoros gondolna
Lehet, hogy a te motorod is többet bír ki, mint amire számítasz?
Cimkék:
Egy vágtató vad kivédéséhez szerencse is kell, de az ilyen reakció is ritka: amerikai társunk tökéletes mozdulattal kerülte el a jávorszarvast.
Elolvasom »A bajorok elektromos nagyrobogója, a C evolution 2017-re megújul: lesz egy hosszabb hatótávú és egy csökkentett teljesítményű változata is.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »