Mire vágyik az a motoros, aki hosszabb utaknak indul neki vasparipája nyergében? Nyilván szép helyeket felkeresni, élvezni a kanyargós utakat és a tájat – de mindezt azért elfogadható komfort mellett. Egy több napos túrán – ahol előre eltervezett útvonalat kell teljesíteni és elérni a napi szálláshelyeket – nem fér bele az, hogy megállunk ha elkezd esni az eső. Így gondoskodni kell a vízálló ruházatról – beleértve a csizmát is. Ilyen lábbelik régóta léteznek: minden Gore-Tex membrános cucc tudja teljesíteni a kihívást. Nyáron azonban a többségük elbukja a megfelelő szellőzésért vívott harcot – az izzadó láb érzésre sem jó, meg este a csizma lehúzásakor sem. Erre a komplex kihívásra kínál megoldást az Alpinestars Air Plus Gore-Tex XCR névre hallgató holmija.
Minden szükséges protektor benne van, jól szellőzik és vízálló is – mi kellhet ennél több?
Kezdjük egy olyan témával, amelyet igazán pontosan kevesen ismernek. Nevezetesen: mi is az a Gore-Tex és a hozzá hasonló cuccok? A technológiát, amelynek alapja egy PTFE anyagú teflon membrán, még a hatvanas évek közepén találta fel egy John W. Cropper nevű új-zélandi úr. Azonban nem szabadalmaztatta, így néhány évvel később Wilbert L. Gore és fia, Robert W. Gore továbbfejlesztették azt, és az oltalmat is kértek rá. A technológia lényege, hogy a porózus anyagon található lukacskák (van bőven, négyzetmilliméterenként 28’000!) mérete húszezerszer kisebbek egy vízcseppnél, azonban hétszázszor nagyobbak a gőzmolekulánál. Így az anyag nem ázik át, ugyanakkor a belül keletkező pára könnyedén távozni tud. Ennek érdekében mind a külső-, mind a belső matéria (amelyek közre fogják magát a membránt) szintetikusak, hogy ne szívhassák magukba a nedvességet. A Gore-Tex márka 1978 óra van a piacon.
Videónkban részletesen bemutatkozik az Alpinestars Air Plus Gore-Tex XCR
A technológia helyes működésének alapfeltétele, hogy az ilyen membránnal ellátott ruhák alatt NE viseljünk pamut alapanyagú holmit. Ebben az esetben ugyanis az fogja magába szívni a keletkező izzadtságunkat. A külső anyaggal ugyanez a helyzet: amennyiben nem biztosítja a megfelelő párakiáramlást, fújhatjuk az egészet. Ezen a téren pedig a motoros csizmák erős vesztésre állnak a Gore-Tex képességeinek kiaknázása terén: egy olyan vastag marhabőr ugyanis, ami kellő merevséggel rendelkezik és a beépített protektorokkal együtt megfelelően képes óvni végtagunk épségét egy baleset során, már nem tudja úgy kiengedni a párát, ahogy kellene. Ebből pedig az következik, hogy a meleg napokon csodamembrán ide vagy oda, melegünk lesz a csizmában. Amelynek pedig – főleg abban az esetben, ha tudatlanságunk következtében pamutzoknit hordunk (abban bízva, hogy az egészséges) – egyenes velejárója lesz a durva lábszag is.
A talp csúszásálló anyag, így esőben lelépve a motorról is biztos lesz a talajfogásunk
A megoldást az olyan csizmák jelenthetik, mint az Alpinestars Air Plus Gore-Tex XCR. Itt ugyanis a külső anyag úgy lett megalkotva, hogy a megfelelő fizikai védelem mellett lehetővé tegye a beépített membrán megfelelő működését is. Hogyan lehetséges ez? Nem egy megszokott vastag marhabőrt alkalmaztak, hanem a szintetikus és szellőző cordura, a bőr és a műanyag olyan kombinációját, amely a szükséges helyeken kellően erős és zárt hogy óvja lábunkat, mindenhol máshol azonban annyira szellős, hogy álló helyzetben kiengedhesse a bent keletkező párát. Amikor pedig motoron vagyunk, még hűsítse is lábunkat – a szél persze nem fújja direktben át a csizma belsejét, de hogy a membránig eljut, az pont elegendő.
A belső oldalon két részre osztott tépőzár biztosítja a jó záródást
A szellőzést segíti elő az is, hogy az Air Plus nem is a hagyományos Gore-Tex membránnal, hanem annak nyári viseletű termékekbe fejlesztett XCR változatával van ellátva. Az egyetlen különbség annyi, hogy itt több mint kétszeres a mikropórusok száma (60’000 per négyzetmilliméter), így a párakiengedő képesség még jobb, mint az alapváltozatnál. A vízállóság ugyanolyan marad – ez igazán természetes, hiszen normál túraruha esetén 1’500 pórus / mm2 már elegendő lenne a vízcseppek kívül tartásához.
A Gore-Tex legmagasabb tudású membránját építették bele
Mit tud a gyakorlatban egy ilyen csizma? Mint a videóban is elhangzott, a gyors váltás után – amikor egy hagyományos, vastag bőrből készült csizma után felvesszük – tényleg olyan, mintha csak tornacipő lenne a lábunkon. A motoron a hőérzet kimondottan kellemes – de várost nézni is garantáltan sokkal jobb benne. Egyszóval a viselési komfortja nagyságrendekkel jobb, használati értéke úgyszintén. Igazán hűvös időben mindez természetesen hátránnyá fog válni, hiszen ott sokkal előbb kezd majd el fázni a lábad – az Alpinestars Air Plus azonban nem téli viseletnek készült. Védelmi szintje nyilván bőven elegendő a normál utcai motorozáshoz – így megfelelően ötvözi a biztonságot a hőkomforttal, miközben teljes vízállóságot is biztosít. A fából vaskarika tehát még lehetetlen, de a tökéletes túracsizma a legnagyobb nyári meleg és akármekkora eső esetére már közel sem az!
További képek:
Cimkék:
A Yamaha XSR900 klasszikus, múltat idéző külseje egy modern és vad csupasz motort rejt magában. Igazi kőkemény férfijáték!
Elolvasom »A BMW Bike Maraton 2016-os útvonala osztatlan sikert aratott a rekord létszámú résztvevő körében. Előfutóként nekem is nagyon tetszett!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »