A német jármű-elektronikai cég a napokban jelentette be, hogy különválasztja a kétkerekűekre vonatkozó fejlesztéseit a többitől. Kimondottan a motoros piac kiszolgálására létrehoztak egy Two-Wheeler and Powersports Division nevű részleget Japánban, amely kizárólag a bennünket érintő kutatással és alegységek létrehozásával foglalkozik. Ezzel egy időben bemutatták legújabb fejlesztéseiket is. Ezek közül van amelyet már ismerünk, de akadnak izgalmas újdonságok is.
A már ismert termékek például a hegymeneti elindulást segítő Vehicle Hold Control (amely megtalálható volt a KTM 1290 Super Adventure-ben is), vagy a BMW nagyrobogóiban már kapható holttérfigyelő rendszer. Mi azonban inkább koncentráljunk az újdonságokra! A Bosch ugyanis piacra dobja legújabb fejlesztésű blokkolásgátló rendszerét. Az ABS10 egyik újítása, hogy messze a legkönnyebb központ valamennyi korábbi közül: míg az 1990-es évek elején egy motorkerékpár fékezését biztonságossá tevő központi egység 4,5 kilót nyomott, ma már az aktuális megfelelője (Bosch ABS9) mindössze 0,64 kilogramm. Ehhez képest a 2016-os legeslegújabb generáció csupán 450 grammnyira mozdítja ki a mérleg nyelvét – részben ennek megfelelően elsősorban a kis lökettérfogatú motorokhoz ajánlják: kimondottan 250 köbcentiméterig javasolja beépíteni a Bosch.
Mérete még drasztikusabban csökkent: a jelenleg felénk elterjedt elődjénél 45 százalékkal kisebb! Az ABS10 ára is azt célozza, hogy azon piacokon, ahol eddig spórolásból inkább nem került blokkolásgátló a motorokba, elinduljon a változás. Éppen ezért két változatban kínálják: az olcsóbb kivitel csupán egy csatornás (az első kerék blokkolását akadályozza meg, tehát a tipikus fékhibából eredő felesleges elesést védi csak ki), míg fejlettebb verziója értelemszerűen kétcsatornás (tehát mindkét kereket felügyeli).
A Bosch másik komoly újdonsága egy új fejlesztésű HUB erőforrás, vagyis agymotor – kimondottan robogók számára kidolgozva. Teljesítménye 2,4 lóerő – ami így elsőre kevésnek tűnhet, azonban azokra az esetekre, amikor komolyabban kell gyorsulni, rendelkezik egy úgynevezett boost funkcióval. Az energia-visszanyerés is hatékonyabb, mint bármely korábbi hasonló terméknél, sőt a komplett rendszer része például egy ülés-foglaltság érzékelő is – hiszen amikor lepattan a pilóta a nyeregből, máris le lehet venni a hajtómű készenléti áramát, ezzel is növelve a hatótávot! Az új agymotor kizárólag kínai piacra készül – ott ugyanis igen népszerűek az ilyen járművek a nagyvárosokon belüli helyváltoztatásra. Csak hogy képben legyünk: nagyságrendileg 120 millió (!!!) elektromos robogó futkos arrafelé.
Cimkék:
A kérdés Michael Schumacher tragikus balesete óta abszolút jogos. Vajon mi a helyzet egy motoros bukón viselt sisakkamera esetén? Itt a válasz.
Elolvasom »Találtunk egy klassz videót arról, ahogyan lelkes kis japánok összelegóznak egy Honda RC213V-S csodamotort.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »