A Yamaha rendelkezik két briliáns járművel. Egyrészt ott van az MT-09 család a vadóc alapváltozattal és a hihetetlenül jó túramotorrá varázsolt Tracerrel, másrészt a nem túl izmos, mégis első futóműve miatt elismerésre méltó Tricity robogó. Utóbbi zsenialitása a két első kerék adta tapadási többletben és az első futómű egyszerű – így súlytakarékos – konstrukciójában rejlik, míg a háromhengeres hangvillások rengeteg jó tulajdonságát most el sem kezdeném felsorolni… A Tokyo Motor Show színpadán pedig debütál a fenti két családtag szerelemgyereke, amely az MWT-9 nevet kapta a keresztségben.
A koncepció – mert egyelőre csak arról van szó, bár én nagyon bízom benne hogy villámgyorsan sorozatgyártásba kerül a holmi – az LMW nevet kapta: ez a Leaning Multi-Wheel, vagyis “dönthető többkerekű” rövidítése. Első ránézésre pofonegyszerűen rakták össze: a Tricity teljesen mechanikus dupla kerekes első futóművét simán odabiggyesztették egy MT-09 elejére. Mert így a képek alapján a villanyaktól nagyjából ugyanolyan maradt minden.
Mitől lesz jó kanyarban egy motor? Attól, hogy élvezetesen lehet vele dönteni. Ebben komoly veszélyforrás – főleg közúton, állandóan változó tapadási körülmények között – az első kerék kicsúszásának veszélye. Amennyiben az első tapadófelületet duplájára növeljük, ez a rizikó logikusan a felére fog csökkenni – így sokkal biztonságosabb lesz az egész motorozás – az élvezet tökéletes megtartása mellett. Arról ne is beszéljünk, hogy a fékútra is nagyon előnyös hatása van a kétszeres első lassítóerőnek – mármint amit az ABS segítségével át tudunk vinni az aszfaltra. A kigyorsításnál meg majd besegít a menetvezérlő elektronika a fakezűbb motorosoknak is…
Mivel jó néhány évvel ezelőtt volt saját Piaggio MP-3-asom – amivel volt szerencsém rendesen havas körülmények között is motorozni -, pontosan tudom, mekkora biztonsági tartalékot jelent a két első abroncs rossz tapadási körülmények esetén. A Yamaha konstrukciójánál ráadásul az olaszok hidraulikus első futóművének komoly hátránya, a jelentős súlytöbblet sem jelentkezik – így a frenetikusan jól sikerült három hengeres 850-es blokk erejével párosítva szinte biztos, hogy az MWT-9 zseniális jármű lesz.
Már csak abban kell erősen bizakodnunk, hogy a jármű pontosan így gyártásba is kerül – na meg abban is, hogy erre nem kell sokat várnunk sem. Amire van esély, ugyanis a Yamaha az elmúlt években egész jó arányban hozta át tanulmányait a széria motorok közé. Bízzunk benne, hogy hamarosan a végleges izomtricikli tesztjét is olvashatjátok majd az Onroadon!
Cimkék:
Elkezdődtek a nagy találgatások a Tokyo Motor Show közeledtével: most éppen az új Hayabusa 1500-ról érkezett egy homályos kis hírecske.
Elolvasom »A motoros alapból is társas lény, ez azonban most még ki is fizetődik, amennyiben többen együtt mentek vásárolni az Euromotorba.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »