Nagyon sok éve használok motoros navigációt. Talán 2004 körül vettem először, akkor egy Garmin Quest-tel kezdtem, majd 2008 óta egy ugyanolyan márkájú Oregon típussal túrázom. Utóbbi beszerezése előtt már próbáltam többféle, nem kimondottan motorkerékpárhoz tervezett megoldást – meg láttam-hallottam rengeteg ezekkel kapcsolatos eszmecserét közös gurulásokon és internetes fórumokon. Az általános navigációknak általában több komoly baja van, ha kétkerekűn akarjuk használni: napsütésben kevés a kijelző fényereje és kukkot nem látsz az ott levő kriksz-krakszokból, nem vízállóak (csomagolhatod folpackba, de úgyis vizet kap előbb-utóbb…) és kesztyűben nehéz kezelni őket. A gyártók jól ki is használják, hogy nekünk nem jó akármi: mióta léteznek kimondottan nekünk tervezett készülékek, azok mindig is aranyárban voltak és vannak: százezer forint alatt nagyjából nem kapunk semmit. Éppen ezért több mint örömteli hír, hogy a WayteQ Europe hazánkban is forgalmazni kezdett egy minden szempontból motorosbarát GPS berendezést xRIDER néven. A legörömtelibb persze az ára: már akár 34’900.- forinttól megvásárolható a készülék!
Már a dobozról is egyértelmű – ha a nevéből nem lenne az -, hogy az xRIDER elsődlegesen motoros felhasználásra készült
Nagy kérdés persze, hogy mit kapunk ezért a pénzért. Nos, meglepően sok mindent. A csomagban van maga a készülék, amelynek technikai paramétereire később visszatérünk. Van még egy napellenzővel is rendelkező tartóbölcső, egy bármilyen csőre fixen rögzíthető tartókengyel, egy állandó 12 voltra köthető tápkábel, de hogy autóban is használhassuk egy szélvédőre tapadó tartó és egy szivargyújtó-töltő is. Ja, meg egy sima USB kábel a számítógépes csatlakoztatáshoz.
Fontos, hogy a fenti ár navigációs szoftvert nem tartalmaz. Az xRIDER alapja azonban egy Windows CE platform, amelyre kicsit is leleményesebb motoros azt telepít, amit éppen kedve tart. Ennek részleteiről azonban nem akarok többet mondani – nézzük inkább a másik lehetőséget. A WayteQ ugyanis kínál már kapásból navigáló xRIDER-t is, amelyen a Sygic szoftvere fut. Erről azt kell tudni, hogy a világon legnagyobb darabszámban értékesített offline – vagyis mobil internet kapcsolatot nem igénylő – navigáció. Főleg androidos készülékekre használják, azonban létezik Windows-ra is. Nos, a tesztre érkezett Wayteq xRIDER ezzel rendelkezik – így pedig bruttó 49’900.- forint az ára.
Videónkban menet közben is kipróbálom a WayteQ xRIDER-tA hardverről ezt találjuk a Wayteq oldalán: “Az xRIDER lelke egy kétmagos, 800 MHz-es MStar processzor, valamint egy 66 csatornás Mstar GPS vevő, amely minden körülmények között kiváló GPS vételt biztosít. A készülék memóriája 256 MB, a tárhely pedig 8 GB, amely microSD memóriakártyával tovább bővíthető. Ez a fejlett hardver megfelelő teljesítményt biztosít a legújabb navigációs szoftverek zökkenőmentes futtatására is.” A gyakorlatban mindez úgy fest, hogy az eddigi kevéske tapasztalat alapján (néhány napja kezdtem csak ismerkedni a cuccal) valóban gyorsan és zökkenőmentesen fut minden. Hamar megvan a GPS jel, gyorsan keresi ki a címeket és az érdekes pontokat az adatbázisából, és az útvonaltervezésre sem nagyon kell várnunk. Persze hátra van még a hosszabb utak megtervezése és végigfuttatása – de addig legyünk bizakodóak!
A magam részéről maradok a 2D és Észak felül nézetnél – szerencsére nagyon gyorsan lehet váltani közöttük
A vízállóság (IPX7 szabvány, vagyis definíció szerint legfeljebb 1 méter mélységű vízbe merítés hatása ellen 30 percig védett) tesztelése még hátra van, a kijelző fényerejének megfelelősége azonban már az első próbánál vizsgázott – szikrázó napsütésben nem volt hiány mostanság. Az ide vonatkozó adat 700 nit, amiről persze fogalmam nincs, mit jelent. A lényeg azonban az, hogy amikor hátulról tűz a napocska, akkor sem kell a sisakommal árnyékolni, mint szükséges volt eddig az Oregonnal, hanem simán látom a kijelzőt. Őszintén szólva a tartón kialakított napellenzőre nagy szükség nincs is – az sokat amúgy nem árnyékol a kijelzőn, éppen csak a tetejét egy kicsit. Szóval ezzel a résszel eddig elégedett vagyok.
Ugyan egy képernyőn jelenik meg az ABC összes betűje, mégis nagyon könnyen lehet adatot bevinni kesztyűben is
Amennyiben már a tartóbölcsőnél járunk, folytassuk is ezzel. Két felfogatási lehetőséget kapunk – mint az fentebb szerepelt -, ebből minket nyilván a motoros vonatkozású érdekel. Ez egy elsőre elég egyszerűnek és nem is olyan masszívnak tűnő (amolyan kínaias) csavaros bilincs, amelyből kiáll egy kis golyócska. A bilincshez kapunk egy vastag gumiszalagot is arra az esetre, ha vékonyabb csőre kell rögzítenünk. Mivel a saját motorom kormánya már minden lehetséges bisz-basszal tele van zsúfolva, a közepét meg elfoglalja a kormánytáska, elsőre némi tipródás után a bal oldali tükörszárra próbáltam meg felcsavarni a bilincset. Meglepő módon ez annyira jól sikerült, hogy a vastag gumi alátét ellenére csak a boxer alapjáratán rezeg kissé, menet közben semennyire – de még terepkörülmények között sem! Úgyhogy – bár teljesen ideiglenesnek tűnt elsőre ez a pozíció – esélyes, hogy marad végleg itt a cucc.
Navigálás közben az alsó információs sávon alapból a legfontosabb információk jelennek meg – de ezt is átállíthatjuk, ha más a vágyunk
No de jöjjön maga a bölcső! Ebbe az xRIDER könnyen és nagyon pontosan becuppan, a tetejét egy kis műanyag pöcök azonnal meg is fogja – ennek kioldásával tudjuk egy kézzel is könnyen kivenni. Motoron azonban kevés lehet ez a rögzítés, így a bölcső hátoldalán egy kis csavar van, amely néhány mozdulattal véglegesen megfogja a tokban a készüléket – innen az tuti hogy soha nem fog kihullani, hajtsunk akármilyen kátyúba!
A képernyőre koppintva azonnal megjelenik jobb oldalon a kis információs panel, amelyen nagyítani-kicsinyíteni és a 2D-3D között váltani is azonnal tudunk
A bölcsőből kijövő vezeték egy gyorscsatlakozóban végződik, amelyre villámgyorsan – bedugva és csavarmenettel rögzítve az érintkezést – tudunk kétféle hosszabbítást is illeszteni: egy szivargyújtósat és egy olyat, amely két meztelen vezetékben végződik. Ez utóbbi készült motoros felhasználásra, hiszen az akkumulátorra fixen rákötve állandó tápellátást tudunk motorunk fedélzetén biztosítani. Ugyanakkor egy mozdulattal széthúzhatjuk a toldást, lekaphatjuk a bölcsőt és használhatjuk az xRIDER-t mondjuk az autónkban, szivargyújtóról megtáplálva. Szerintem ebben a rendszerben sok hiba nincs…
A motoros tartó bármilyen csőre könnyen rögzíthető – akár egy tükörszárra is! Kormányra persze jobban passzol
Fontos tudománya még a WayteQ újdonságának a kékfogas kapcsolódási lehetőség. Így ugyanis Bluetooth kapcsolatot hozhatunk létre bukósisakunkkal és menet közben a hangutasítások is segítik haladásunkat. Ennek tesztelése még várat magára, ugyanis a motoromban levő kommunikációs központ rendelkezik ilyen lehetőséggel, így azzal elvben össze tudom majd lőni az xRIDER-t. A leírás szerint “tovább hangosíthatjuk a készüléken hallható hangokat (navigáció, filmek, zenék) egy megadott rádiófrekvencián keresztül: már csak az autórádiót kell a megfelelő frekvenciára hangolni és kedvenc zenéi, vagy a navigációs szoftver hangját az autórádión élvezheti” – nos, ennek a feltérképezése is még a jövő zenéje – hogy stílszerű legyek.
A tartó hátulján levő kis csavar tökéletes biztonsággal rögzíti a készüléket. A házon kis napellenző is van
A kiépítéssel és a készülékkel kapcsolatban mindent kitárgyaltunk, így marad néhány szóban a Sygic szoftvere. Mivel egész eddigi navigációs életemben (ez olyan virtuális valóság féle dolog lehet) garminos voltam, ennek a logikáját még picit szoknom kell. Elsőre ugyan nem ütköztem komoly akadályokba. Használat előtt a készüléken töméntelen dolgot testre szabhatunk a térkép beállításaitól (mi mindent mutasson a végtelen mennyiségű lehetőség közül – én nagyjából letiltottam mindent, hogy a térképet magát lássam az utakkal) a sebességkorlátozásokon és az azokkal kapcsolatos riasztásokon keresztül egészen a navigációra vonatkozó dolgokkal kapcsolatban.
Annyira régiesen gondolkozom a témakörben, hogy nekem motoron mindig a legrövidebb út van beállítva mint tervezési opció, a térképet pedig két dimenzióban nézem úgy, hogy Észak felül legyen – kvázi mintha papírtérkép lenne előttem. (Így sokkal jobban átélem, mi merre van és éppen hova tartok.) A Sygic szoftvere ebből a szempontból nagyon barátságos, ugyanis a nézetek közti váltás valóban egy mozdulattal megy menet közben is. A kijelzőre koppintva a jobb oldalon megjelenik három “gomb”, amelyek közül a középső a 2D és a 3D között kapcsol – az alsóval és a felsővel pedig a nagyítás állítható. Remek!
Bal oldalon a szivargyújtós csatlakozás, jobbra a motorra alapként ajánlott állandó bekötést lehetővé tevő kanóc
Maga a navigáció nagyon egyértelműen működik. Ha simán egy pontra akarunk eljutni, megadjuk annak paramétereit, választhatunk a lehetséges felkínált útvonalak közül (nagyon korrekt!), és már mehetünk is. Egyetlen negatívum amivel találkoztam, a viszonylag lassú újratervezés abban az esetben, ha letérünk a kijelölt útvonalról. Úgyhogy a legokosabb valószínűleg nem eltéveszteni azt…
Van még persze rengeteg olyan terület, amit ki kell tapasztalni a Sygic-kel kapcsolatban. Elsősorban a hosszabb, több érintési pontot tartalmazó útvonalak megtervezésére gondolok. Én ugyanis főleg erre használom a navit: túrázásra! Megtervezem, merre akarok menni, az útvonalat PC-ről átlövöm a készülékre, aztán indulhat a gurulás! Garminon ez magától értetődően ment, itt azonban nem lesz ennyire egyszerű – vagy ki tudja. A készüléken persze lehet akármilyen sok érintőpontos útvonalat is tervezni, de azon nem szeretnék órákat pötyögni. Eddigi gyors keresgélésem alapján létezik megoldás a Goggle Maps-en megtervezett útvonal Sygic-re való átkonvertálására is – de erre a tartós teszt folytatásában fogok visszatérni.
Mindent egybevéve az első benyomások alapján a WayteQ xRIDER egy roppant kedvező és jó vételnek tűnik. A motoros felhasználás minden követelményét teljesítő készüléket kapunk egy egészen használhatónak tűnő navigációs szoftverrel együtt nem egészen ötvenezer forintért, amelyet bármikor autóban is hadra foghatunk – szerintem ha a még nyitott kérdésekre is ilyen pozitív válaszokat ad az xRIDER, nem sok nála jobb ajánlat marad a piacon!
Cimkék:
Olvasói kérdéseknek eleget téve komoly rázkódásnak tettük ki a Ram Mount univerzális motoros tartóját hogy megtudjuk, tényleg elég erősen fog-e.
Elolvasom »Kevés ismertebb motor van a filmtörténelemben, mint a Terminator2-ben az Arnold Schwarzenegger alatt szolgáló Harley-Davidson Fat Boy.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »