Minden tavasszal bezsonganak a rendőri döntéshozók, és egy kényelmes irodából kiadják az ukázt az utcán dolgozó, amúgy is túlterhelt igazi rendőröknek, hogy: “ellenőrizni a motorosokat”! Ilyenkor olyan kemény bűnözőket vadásznak le, akiknek a szezon első gurulásán még a kopott tavalyi gumi volt fenn, vagy lejárt a jogsi egészségügyi érvényessége. Esetleg egy igazi közlekedési vadorzót fognak az adott kategóriára, vagy – ne adj isten – semmilyenre jogosítvánnyal nem rendelkező szinte gyilkosok személyében. Akár van sarunk akár nincs, fontos tudni hogyan kell NEKÜNK és a RENDŐRNEK viselkednie az igazoltatás során. Fontos tudni, hogy a rendőr szabálytalansága nem jogosít fel bennünket a rosszfejkedésre! Tessék csak végigcsinálni az eljárást, és ha szabálytalanságot tapasztalunk, utólag lehet jogorvoslatot kérni a lent majd olvasható fórumokon.
A rendőrnek közölnie kell a nevét, rendfokozatát, és a tervezett intézkedés tényét még az igazoltatás megkezdése előtt. A napszaknak megfelelően kell köszönnie, a polgár nemének és életkorának megfelelő megszólítással.
Nem igazoltathatnak “csak úgy” – kizárólag akkor, ha a személyazonosság megállapítása a közrend, közbiztonság védelme, bűnüldözési vagy bűnmegelőzési célból, KÖZLEKEDÉSI ELLENŐRZÉSKOR, a te vagy más személy vagy szervezet jogainak védelme érdekében szükséges. Ezt az okot közölnie kell a rendőrnek, bár nálunk jellemzően szokták is, hogy közlekedési ellenőrzés miatt állítottak meg.
A rendőr köteles elmondani, hogy az intézkedés ellen mi a jogorvoslat és mennyi időn belül kell beadni.
Nem kötelesek írásos dokumentációt átadni az előállítás idejéről, helyszíni bírság kiszabásáról. Átvételi elismervényt kötelesek adni viszont a jogosítvány vagy forgalmi elvételéről.
Igazoltatáskor személyazonosságodat arcképes igazolvánnyal kell bizonyítanod.
Ha megtagadod az igazoltatást, akkor felelősségre vonhatnak.
Ha nem tudod igazolni magad, akkor előállíthatnak.
Ne szegülj szembe a rendőri intézkedéssel akkor sem, ha szerinted a rendőr jogszerűtlenül jár el!
Utólag tehetsz panaszt az intézkedő rendőr ellen: 30 napon belül a rendőrségen vagy 20 napon belül személyesen vagy írásban a Független Rendészeti Panasztestületnél. (Postai úton: 1358. Budapest, Széchenyi rkp. 19., faxon: 1/441 6502, E-mailben: info@panasztestulet.hu vagy www.panasztestulet.hu.)
Ha elutasítják a panaszt és a fellebbezést is, 30 napon belül bírósághoz is fordulhatsz jogorvoslatért.
Ha a rendőr bántalmazott, feljelentést tehetsz a nyomozó ügyészségen. Fontos, hogy ilyen esetben minél hamarabb orvosi látleletet is vetess fel!
A hivatalos oktatás komolytalan, rendesen csak vezetéstechnikai tréningen tanulhatjuk meg a tudatos motorkezelést
Hogy elkerüljük a felesleges macerát, lássuk hogy milyen feltételeknek kell megfelelnünk, hogy játékban maradhassunk az utakon, először a mit csinálj szakasszal:
Az R. 36. § (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(8) Az autóbusz forgalmi sávban
b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül
be) a kétkerekű motorkerékpár és a kétkerekű segédmotoros kerékpár közlekedhet.
Az R. 36. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:
(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állniuk – előre sorolás céljából -, kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.
Az R. 40. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(9) A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.
Az R. 48. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(9) A zárt utastérrel (vezetőtérrel) nem rendelkező motorkerékpáron és segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár-bukósisakot kell viselni. Ilyen járművel csak abban az esetben szabad közlekedni, ha a járművezető és az utas becsatolt motorkerékpár-bukósisakot visel.
Az R. 54. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:
(9) A három- vagy négykerekű segédmotoros kerékpárral személyt szállítani akkor szabad, ha a jármű vezetője a 17. életévét betöltötte.
Rendszám: a motorkerékpáron hátul úgy kell elhelyezni, hogy a hatósági jelzés síkja a jármű hossztengelyére merőleges és megközelítően függőleges helyzetű legyen, a járművön túl ne nyúljon, legalsó pontja az úttest szintjétől legalább 0,30 méter, legfelső pontja az úttest szintjétől legfeljebb – amennyiben a felépítmény szerkezeti kialakítása ezt lehetővé teszi – 1,50 méter magasságban és olyan helyen legyen, ahol könnyen leolvasható.
A motorkerékpárt fel kell szerelni két, egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik hátsó kerékre hat.
A lakott területen kívüli út úttestjén, leállósávján, útpadkáján tartózkodó gyalogosnak/személynek – ide nem értve a gyalogosok zárt csoportban történő közlekedését – éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie. Vagyis amint városon kívül az úttesten leszállunk a motorról, láthatósági mellény kell rajtunk legyen!
A motorkerékpár ködfényszóróját úgy kell elhelyezni, hogy optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen, vagy ha így nem helyezhető el, az átvilágított felületének ehhez a síkhoz legközelebbi pontja a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától legfeljebb 0,25 méterre legyen. Az olyan motoros triciklin, amelyre csak egy ködfényszórót szereltek, a ködfényszóró átvilágított felületének a bal széle a jármű bal oldali legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb nem lehet.
Irányjelző lámpákkal fel szabad(!) szerelni a motorkerékpárt, a különböző oldali irányjelző lámpák átvilágított felületének a belső szélei egymáshoz oldalkocsi nélküli motorkerékpár első irányjelzői esetében 0,30 méternél közelebb nem lehetnek; az oldalkocsi nélküli motorkerékpár első irányjelzői a fényszóró átvilágított felületének széléhez nem lehetnek 0,10 méternél közelebb.
Hátsó fényvisszaverővel (prizma) kötelező felszerelni a motorkerékpárt. A hátsó fényvisszaverő által visszavert fény csak piros lehet és a jármű hosszirányú függőleges felezősíkjában kell elhelyezni.
Kötelező a hangjelző berendezés felszerelése ( hangereje motorkerékpáron 89-112 dBa lehet).
A motorkerékpár vezető- és utasülését úgy kell kialakítani, hogy az ülésen helyet foglaló személy a lábait megfelelően meg tudja támasztani és az utas kapaszkodási lehetősége biztosított legyen.
Az oldalkocsi nélküli motorkerékpárt fel kell szerelni olyan támasztóberendezéssel, amely a motorkerékpárt álló helyzetben rögzíteni képes. A támasztóberendezés a menetiránnyal szembe nem nyílhat.
Kötelező elsősegélynyújtó felszerelést tartani a járművön, aminek tartalmát a jogszabály határozza meg. Az elsősegélynyújtó felszerelés egyes tartalmi elemei a gyártó által meghatározott időpontig alkalmazhatóak.
100 dB maximális maximális közeltéri zajkibocsátás engedélyezett.
Az MP3/Fuoco és egyéb háromkerekű robogók tulajdonosainak lehet érdekes, hogy az ikerkerekes járműveket nem kell ellátni támasszal, de azoknak parkolási helyzetben (behúzott rögzítőfékkel) megadott feltételek szerinti stabilitással kell rendelkezniük (különböző dőlésszögekben).
Érdekesség, hogy kötelező a járművet illetéktelen használat elleni biztonsági készülékkel felszerelni. Gyakorlatilag működő kormányzárral kell rendelkeznie gyárilag.
Nem szabad olyan gumiabroncsot használni, amelyen a bordázat közötti hornyokat utólagos beavatkozással mélyítették.
Fontos tudni, hogy csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri az előírt minimumot – ez motoron 1,6 mm. Külön kérdést vet fel, hogy egyes sportgumikon nincs mintázat a teljes futófelületen annak széléig, így azok hogyan kapnak engedélyt utcára.
Naponta többször előkerül az internetes fórumokon a “milyen jogsival mit vezethetek és hány évesen” című varázskérdés. Most adunk egy kis kapaszkodót, egy-egy az adott kategóriába tartozó motorkerékpárt példának hozzátéve.
Legfeljebb 50 köbcentiméteres segédmotoros kerékpár vezetésére, ahol a tervezési sebesség legfeljebb 45 kilométer/óra.
Az elsőként szerzett jogosítvány két évig kezdő vezetői engedélynek minősül.
Belföldön 14. életéved betöltésétől vezethetsz.
Segédmotoros kerékpáron utast nem szállíthatsz.
A tanfolyam vizsgatárgyai
Elmélet: KRESZ – (közlekedési ismeretek) számítógépes vizsga.
Vezetés: RUTIN – járműkezelés vizsga a rutinpályán.
Vezetés: FORGALMI vizsga a közúti forgalomban.
Mire elég: bármire, ami nem gyorsabb soha 45 kilométer/óránál, maximum 50 köbcentis a hengerűrtartalma és nem erősebb 4 kilowattnál.
Betöltött 16. életévtől és legfeljebb 125 köbcentiméter és 11 kW motorkerékpár vezetésére.
Segédmotoros kerékpár vezetésére.
Motoros tricikli vezetésére 15 kilowattig.
Lassú járműre és pótkocsijának vontatására.
Kerti traktorra.
Állati erővel vont járműre.
Az elsőként szerzett jogosítvány két évig kezdő vezetői engedélynek minősül
Kezdő vezetői engedéllyel 2 évig utast nem szállíthatsz.
Két év után már utánfutót is vontathatsz.
A tanfolyam vizsgatárgyai
Elmélet: KRESZ – (közlekedési ismeretek) számítógépes vizsga.
Vezetés: RUTIN – járműkezelés vizsga a rutinpályán.
Vezetés: FORGALMI vizsga a közúti forgalomban.
Az A1 jogítvány 2 év után nem konvertálódik át automatikusan A2 jogosítvánnyá.
Mire elég: egy jó tuningmentes CBR125, vagy YZF-R125-re például, vagy aki arra gerjed egy klassz nyolcadliteres robogóra.
Amennyiben rendelkezel B kategóriás jogosítvánnyal: 3 órás elméleti képzés, 1 órás alapképzés, 1 órás forgalmi vezetés.
A tanfolyam vizsgatárgyai
Elméleti vizsga: – 55 kérdés
Vezetés: RUTIN – járműkezelés vizsga a rutinpályán.
Vezetés: FORGALMI vizsga a közúti forgalomban.
Betöltött 18. életévtől és 25-35 kW motorkerékpár, és az A1 jogosítványhoz tartozó motorok vezetésére.
Segédmotoros kerékpár vezetésére.
Motoros tricikli vezetésére 15 kW-ig.
Lassú járműre és pótkocsijának vontatására.
Kerti traktorra.
Állati erővel vont járműre.
Az elsőként szerzett jogosítvány két évig kezdő vezetői engedélynek minősül.
Kezdő vezetői engedéllyel 2 évig utast nem szállíthatsz.
Két év után már utast is szállíthatsz és utánfutót is vontathatsz.
A tanfolyam vizsgatárgyai
Elmélet: KRESZ – (közlekedési ismeretek) számítógépes vizsga.
Vezetés: RUTIN – járműkezelés vizsga a rutinpályán.
Vezetés: FORGALMI vizsga a közúti forgalomban.
Könnyítés: két éven belüli A1-es jogosítvánnyal csak gyakorlati képzés és vizsga van. (Két éven túli A1-es jogosítvánnyal ehhez kell még egy 3 órás elméleti képzés és vizsga is.) Fontos tudni azonban, hogy A2-es jogsival vezethető motorkerékpár teljesítménye kilogrammonként legfeljebb 0,2 kW lehet. Egy 48 lóerős (35 kW) A2-es motornak így legalább 175 kilogrammot kell nyomnia. Ellenkező esetben a motort le kell fojtani, hogy elérje ezt a kilogrammonkénti 0,2 kW-os értéket. Például a mindössze 163 kilogramm tömegű KTM 690 Duke szabályos teljesítménye ahhoz, hogy A2-es jogsival is vezetni lehessen, 35 helyett csak 32 kW (42,5 LE). Ezenkívül az EU-s irányelvek előírják, hogy egy 48 lóerőre lefojtott motorkerékpár teljesítménye eredeti, nyitott változatában sem lehet több, mint a lefojtott változat kétszerese, tehát legfeljebb 96 lóerő. Érdekesség, hogy Magyarországgal ellentétben Németország nem vette át az EU-jogszabály ezen passzusát, ezért ott bármelyik motorkerékpárt, akár egy Suzuki Hayabusát is le lehet fojtani 48 lóerősre úgy, hogy megfeleljen az A2-es kategóriának.
Mit vezethetsz: egy jó DRZ-t vagy a mostanában felkapott 250-300-as “sport” motorokat simán, és sok középkategóriás gépet kínálnak gyárilag fojtva, így ha meglett a nagy jogsi, egyszerűen eltávolíttatod a fojtást és fillérekből lett nagymotorod! Klassz.
Az A jogosítvány megszerzéséhez vagy már rendelkezni kell legalább két éves A1 vagy A2 jogosítvánnyal, vagy betöltött 24. életévvel. (Az EU-n belül a minimum életkor szabályozás országonként eltérhet.)
Bármilyen lökettérfogatú és teljesítményű motorkerékpár vezetésére jogosít.
Segédmotoros kerékpár vezetésére.
Motoros tricikli vezetésére 15 kW-ig.
Lassú járműre és pótkocsijának vontatására.
Kerti traktorra.
Állati erővel vont járműre.
Az elsőként szerzett jogosítvány két évig kezdő vezetői engedélynek minősül.
Kezdő vezetői engedéllyel két évig utast nem szállíthatsz.
Két év után már utast is szállíthatsz, és utánfutót is vontathatsz.
A tanfolyam vizsgatárgyai
Elmélet: KRESZ – (közlekedési ismeretek) számítógépes vizsga.
Vezetés: RUTIN – járműkezelés vizsga a rutinpályán.
Vezetés: FORGALMI vizsga a közúti forgalomban.
Könnyítés: két éven belüli A1-es vagy A2-es jogosítvány birtokában, ha a KRESZ vizsga is két éven belüli, akkor csak gyakorlati képzésen és vizsgán kell részt venni. Ha mindezek két évnél régebben kerültek megszerzésre, akkor egy rövid elméleti képzésen és egy elméleti vizsgán is részt kell venni.
Mit vezethetsz: MTT Y2K-ig bezárólag bármit.
Remélem, ezzel a kis szösszenettel segítettünk tisztán látni a jogaid, kötelezettségeid, és lehetőségeid sűrű dzsungelében. Nincs más dolgod mint felkészülni, és motorra fel!
Cimkék:
A félmilliomodik Vespa nem kontinensünkön, hanem Vietnamban készült. Sőt, ez a szép szám a gyár 2009-es megnyitása óta jött össze!
Elolvasom »Attól, mert valaki nem égimeszelő, még vágyhat a legnagyobb túraenduróra. De ha nem ér le a lába, az nem jó. A Wilbers erre is tud megoldást.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »