Egyáltalán nem a vicces fajtából valóak a videón látható motoros csattanások. A kisfilm készítői a világ minden részéről tettek a csokorba bukásokat, amelyeket vagy a közelben mozgó autók, a térfigyelő rendszerek vagy maguk a motorosok fedélzeti kamerái rögzítettetek. A rengeteg csúnya baleset így együtt azonban nagyon hasznos és tanulságos néznivaló. Valóban erős idegzet és gyomor kell a végignézéséhez – nekem nem is sikerült elsőre, több szünetet is tartottam közben. Ezt javaslom nektek is, azonban ne adjátok fel, szánjatok rá bőven időt – akár apró részletekben is – és elemezgessétek őket végig.
Megszámlálhatatlan súlyos baleset szerepel a videóban – azonban szinte mindegyikből lehet tanulni. Csak azt kell végiggondolnunk: hogyan kerülhette volna el a motoros?
A hangsúly az elemzésen van. Érdemes akár minden egyes eset előtt megállítani a filmet, először felmérni a közlekedési helyzetet és abban a motoros – hiszen nekünk mindig az ő helyébe kell beleképzelnünk magunkat – pozícióját. Azután kövessük végig, mi történt és annak mi volt a kiváltó oka. Elsőre nyilván azt fogjátok mondani, hogy rengeteg helyzetben a vélhetően legrosszabbul járt kétkerekű pilótája csupán vétlen áldozat, hiszen egy figyelmetlen autós fordult keresztbe előtte vagy húzta rá a kormányt. Viszont ha megpróbálunk kicsit kívülállóként gondolkozni, beláthatjuk hogy ez nem így van. Ugyanis ott vannak – a teljesség igénye nélkül – a szabálytalan előzések és autók mellett jobbról történő elhaladások, az abszolút és szinte mindenhol legalábbis relatív gyorshajtások, a beláthatatlan helyekre (gyalogátkelőhelyek, nagy járművek holtterei) történő beszáguldások – és sorolhatnánk még hosszasan. Általánosságban alapos elemezgetés után remélem ti is eljuttok oda, hogy a környezet nem megfelelő felmérése – és a helytelen sebességmegválasztás – okozta a bekövetkezett súlyos baleset halom nagy részének bekövetkezését.
Számomra ez a csokor is azt bizonyítja, amiben régóta hiszek: amennyiben nem kap el minket a gépszíj – pontosabban az adrenalin – és kellő önmérséklettel motorozunk, nagyságrendekkel lecsökkenthetnénk a motoros balesetek számát. Igen, mi motorosok – mert ez elsősorban rajtunk múlik! Aki száguldozni akar, az ne sajnálja a pénzt és menjen versenypályára – aki közúton kívánja élvezni a száguldozást, az nézze meg nagyon sokszor a videót és igyekezzen átállítani a szemléletmódját – amíg nem lesz késő. Ezért gondolom, hogy ez elsősorban oktatófilm – aki nem annak látja, annak pedig legyen inkább elrettentés. A szezon elindult, vigyázzatok magatokra!
Cimkék:
Egyelőre csak kérdőjellel lehet leírni a címet, de úgy tűnik van rá esély, hogy az év legizgibb sportmotorja ott legyen a 2015-ös Pikes Peak-en.
Elolvasom »Az Onroad olvasóinak idén is több közös gurulást szervezünk. Az első április 19-én lesz - a cél Hollókő, és izgalmas tesztmotorok is lesznek!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »