Az elektromos motorkerékpárok vitathatatlanul a jövő járművei. Ez sokaknak nem tetszik, de ettől még így van. A gyorsaságukat már bebizonyították, városi közlekedésre is kiválóak, azonban – bár a fejlődés évről évre látványos e téren is – a hatótávolságuk még lehetetlenné teszi, hogy leváltsák a benzinmotoros “ősöket”. Holland egyetemisták azonban azt tűzték ki célként, hogy látványos módon bizonyítják be az amperhajtás túraalkalmasságát: járművükkel jövőre 80 nap alatt megteszik a Föld körüli 40’000 kilométeres utat. Zéró emisszióval, szépen csendben…
A Technical University Eindhoven (TUE) oktatói azt a feladatot adták egy diákcsoportnak, hogy valósítsák meg Jules Verne regényének kihívását – mégpedig egy speciálisan erre a célra tervezett, tisztán elektromos hajtású kétkerekűvel. Hollandiában az elektromos áram jelentősége óriási, hiszen a szélerőműveknek köszönhetően szinte ingyen áll rendelkezésükre ez az energiahordozó – soha nem fogom elfelejteni az Amsterdamtól a német határig teljes fényárban kivilágított autópályát. Ráadásul az elektronikai óriásvállalat, a Philips is Eindhovenben székel.
A fiatalok az alapoktól felépítve, speciálisan hosszú távú túracélokra álltak neki megtervezni a járművet, amely a munkafolyamat során a Storm 1 nevet kapta. Az alapelv az volt, hogy az energiát olyan cellákban tárolják, amelyek mindenféle megbontás vagy szerszám nélkül, egy parkolóban is villámgyorsan cserélhetők. A váz két oldalán elhelyezkedő akkumulátor-cellák (összesen 24 darab) együttese 28 kWh kapacitású. A szimulációk alapján ez alsórendű utakon 380, autópályán pedig 200 kilométeres hatótávolságra lesz elegendő.
A jármű minden részletét a hosszú – átlagosan 500 kilométeres – napi etapokra és a változatos útviszonyokra konstruálták. Átgondolt szélvédelem és aerodinamika, extrém komfortos, teljes egészében elektromosan szabályozható légrugós futómű és nagyfokú kényelem jellemzik. A hajtást egyébként egy 35 kilowattos villanymotorra bízzák, amelynek erejét bordásszíj továbbítja a hátsó kerékre. Ugyan nem lenne létkérdés a váltó beépítése, de a Storm 1 mégis két sebességfokozattal rendelkezik – így alacsony sebességeknél is elég nyomatékos és nagy tempónál sem nő annyira meg az áramfogyasztása.
A csoport tervei szerint 2016 áprilisában indul a két hónapig tartó expedíció. Ez majd pontosan nyomon követhető lesz saját oldalán – addig a Storm Eindhoven rendkívül szép site-ján lehet tájékozódni a fejleményekről.
Cimkék:
A motoros Útvonal-biztosító csapat új tagokat keres. Szeretnél egy remek gárdához tartozni és izgalmas kihívásokra vágysz? Itt a lehetőség!
Elolvasom »Palatinus Attila durva balesetet szenvedett az AMTS helyszínén. Súlyos sérülésének okaira most fény derül, ugyanis nem csak egy kamera forgott.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »