A sztori nem ma kezdődött. 2005-ben két svéd hölgy jutott el arra a forradalmi elgondolásra, hogy ha légzsákos kabátok léteznek, akkor miért ne lehetne a legkényelmetlenebb biztonsági viseletet – kerékpárosok és motorosok számára egyaránt – is kiváltani? Magyarul így nem kell bukósisakot viselni, hiszen az ütközés esetén villámgyorsan felfújódó légzsák megvédi koponyánkat.
A szabadalmat bejegyezték, igaz “csak” kerékpárosok részére. De azért ismerkedjünk meg vele, hiszen elvi akadálya talán nincs, hogy amennyiben életképesnek bizonyul, egyszer nekünk, motorosoknak is megjelenjen valami hasonló. Igaz, a bogaraktól, széltől, esőtől és hidegtől nem fog megvédeni – így lehet, hogy nem minden évszakban fogjuk viselni -, de a legmelegebb nyári napokon esélyes, hogy kellemesebb viselet lesz egy hagyományos fejvédőnél.
Az ötlet tehát az, hogy a kerékpáros (esetlegesen motoros) csupán egy gallér-szerű nyakvédőt ölt magára. Amikor leesel a járműről, az ezt észlelő elektronika azonnal aktiválja a CO2 patront, amely felrobbantja a fejedet körülvevő, szinte sisak formájú légzsákot. Igaz, a jelenleg már kapható (erről később) termék a videók tanúsága szerint az arcot elég hiányosan védi, de legalább van még tér a fejlesztésre…
A találmány bejegyzése óta eltelt években az ötletből valós produktum lett, amelyet először laboratóriumi körülmények között teszteltek, majd piacra is került. A Hövding márkanév alatt megjelent cucc kizárólag kerékpáros használatra javasolt, azonban tényleg játsszunk el a gondolattal, hogy mondjuk a hasonló termékekben igen erős Dainese olyan dzsekit fog nemsokára kínálni, amely szükségtelenné teszi a bukósisakot.
A működést legjobban az alábbi videókban lehet megtekinteni. Az első még 2010-ben, a laborteszteken készült, és három különböző esésben nézhetjük meg benne a “sisak” aktiválódását és védelmi képességeit. A bringást először hátulról ütik el, majd oldalra, végül pedig egy az egyben arcra esik. Őszintén szólva a legutolsónál valahogy nem cserélnék vele tiszta szívemből…
A másik film már 2013-ban készült, amikor is az immáron megvásárolható Hövding légzsák bukósisakot élesben is kipróbálta egy holland kerékpáros szaklap újságírója. Nem valódi és durva baleset következik, de ezzel együtt tény, hogy a dolog működött.
A légzsákos sisak-helyettesítő 299 eurós áron rendelhető meg a Hövding honlapján. Nem olcsóbb egy felső-középkategóriás hagyományos bukónál, no meg jogilag semmiképpen nem is váltja ki azt, de aki nagyon felizgult rá – mert sokat kerékpározik, vagy csak a saját birtokán robogózik/quadozik -, az akár rá is mozdulhat.
Cimkék:
A Goodyear egy olyan tanulmány gumiabronccsal állt elő, amely gyökeresen megváltoztathatja az elektromos járművek fejlődését.
Elolvasom »A Suzuki egy évvel elébe szaladt a megkerülhetetlennek, és blokkolásgátlóval vértezte fel a literes superbike-ját. Jön a GSX-R 1000 ABS!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »