Nálunk az a néphit terjedt el, hogy sebességmérő berendezést telepíteni óriási üzlet, hiszen busás haszonnal jár az üzemeltetésük. Az autósok (és elszórtan a motorosok is) száguldoznak, a traffipaxok pedig alig győzik levadászni őket. A hivatalos álláspont szerint természetesen céljuk nem az államháztartás bevételeinek növelése, hanem a közlekedés biztonságának fokozása a gyorshajtások számának visszaszorítása által – de többségünk tisztában van vele, hogy ez nem igaz. Főleg, amióta bevezettük az objektív felelősség műintézményét, amely a tehetőseknek ujjgyakorlattá egyszerűsítette a sebességhatárok figyelmen kívül hagyását. No de ne is menjünk el ennyire a teóriák irányába, nézzük inkább magát a tényt, miszerint Svédországban elsőként abbahagyták a berendezések telepítését, sőt: elkezdték leszerelni a meglévő radarokat!
Természetesen nem ment el az északi rendőrök és jogalkotók esze, hanem éppen ellenkezőleg: most jött meg. Tanulmányozták a közlekedésbiztonsági és gazdasági oldalt is. Egy ilyen holmi telepítése ugyanis egy vagyonba kerül – de fenntartása sem olcsó! Rendszeres műszaki ellenőrzést igényelnek, a néha még arrafelé is előforduló rongálások után pedig akár nagyobb javításra is szorulnak. Az általuk levadászott gyorshajtók száma pedig drasztikusan csökken: 2009-ben még több mint hatvanezerszer villantak fel, 2011-ben már csak 43 ezerszer, tavaly pedig mindössze 29’500 alkalommal. Ráadásul ezt a csökkenő sikerességet sokkal több berendezéssel érték el! Így a svédek döntöttek: elkezdték leszerelni a kimutathatóan veszteséges traffipaxokat.
Amennyiben igyekszünk teljességében szemlélni a jelenséget, tisztában kell azzal is lennünk, hogy a skandináv államban – még ha az is a hírhedt Ghost Rider szülőföldje – elég törvénytisztelő módon közlekedik a többség. Vagy mondhatjuk azt is: a radarok számának hosszú időn át történő gyarapítása és az ott alkalmazott valóban elrettentő bírságok kiszabása (amelyhez arrafelé természetesen a jogosítvány elvétele is társul a kellően súlyos esetekben) mára elérte célját. A nagy kérdés csak az, mi lesz a Svédországban lebontott radarokkal? Remélhetőleg nem adják el kedvező áron őket a magyar testvérszerveknek…
Cimkék:
A Yamaha olyan számot ígért a nagyközönségnek, amekkoráról eddig még senki nem mert beszélni utcai motorok körében. Kétszázharminc ló elég lesz?
Elolvasom »A MOL Motoros Family kezdeményezésére nemrégiben gyűjtés indult a Magyar Mentőmotor Alapítványnak, amelyben az Euromotor is részt vesz.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »