A Michigani Egyetem Közlekedéskutató Intézetének munkatársai, Michael Sivak és Brandon Schoettle készítettek egy igen alapos tanulmányt a WHO adatai alapján arról, hogy a világ mely országaiban mekkora eséllyel ér minket halálos kimenetelű közlekedési baleset. A végeredmény részben meglepő – részben pedig nem is annyira.
A teljes lakossághoz viszonyítva a piros országokban a legnagyobb, a zöldekben pedig a legkisebb a közúti baleset esélye
Amennyiben 100’000 lakosra viszonyítva nézzük a forgalomban történő elhalálozás esélyét, azt látjuk, hogy Namíbia vezet 45-tel, a legjobb pedig a Maldív Szigeteken a helyzet: itt csupán ketten hagyják el így az árnyékvilágot. A legjobb és a legrosszabb tíz ország listája így néz ki:
Ország | Halálos balesetek 100’000 lakosra |
Namíbia | 45 |
Tájföld | 44 |
Irán | 38 |
Szudán | 36 |
Szváziföld | 36 |
Venezuela | 35 |
Kongó | 34 |
Malawi | 32 |
Dominikai Köztársaság | 32 |
Irak | 32 |
VILÁGÁTLAG | 18 |
Svájc | 5 |
Hollandia | 4 |
Antigua és Barbuda | 4 |
Tonga | 4 |
Izrael | 4 |
Marshall Szigetek | 4 |
Fidzsi | 4 |
Málta | 3 |
Tadzsikisztán | 3 |
Maldív Szigetek | 2 |
A vizsgálat külön foglalkozik az egyéb halálozási okokkal is. Nem túl vidám ránézni a daganatos megbetegedések következtében történő halálozásokra, hiszen ott hazánk a legelső helyen áll – de sajnos a szív- és érrendszeri rangsorban is alig szorulunk ki az első tízből. Egészen más a fenti térkép, ha azt nézzük, a közúti balesetek az összes elhalálozás mekkora részét teszik ki.
Az összes halálesethez viszonyítva már egészen más a helyzet – de ez nem feltétlenül a közlekedésbiztonságra vezethető vissza
Azt tapasztaljuk, hogy itt már az arab- és dél-amerikai országokban a legcudarabb a helyzet: az Emirátusokban a földi létet befejezők közel 16 százaléka (!!!) közúton elszenvedett balesetben hal meg. Az összes halálesethez képest a halálos közúti balesetek aránya ezekben az országokban a legrosszabb és a legjobb:
Ország | Halálos balesetek az összes halálozás arányában |
Egyesült Arab Emirátus | 15,9 |
Katar | 14,3 |
Kuvait | 7,9 |
Bahrein | 7,3 |
Venezuela | 7,3 |
Irán | 7,1 |
Belize | 6,7 |
Malajzia | 6,0 |
Jordánia | 5,7 |
Mongólia | 5,5 |
VILÁGÁTLAG | 2,1 |
Macedónia | 0,6 |
Dánia | 0,6 |
Fidzsi | 0,6 |
Hollandia | 0,6 |
Svájc | 0,5 |
Egyesült Királyság | 0,5 |
Svédország | 0,5 |
Tadzsikisztán | 0,4 |
Málta | 0,4 |
Marshall Szigetek | 0,3 |
A teljes tanulmány angol nyelven végigtanulmányozható – aki ennek megfelelően kíván túracélpontot választani, az mélyedjen el benne alaposan!
Cimkék:
A KTM Super Duke készítői mesélnek, hogyan jutottak el a kész motorig. Számos dolog nehezítette a fejlesztést, mégis most övék az egyik legjobb naked.
Elolvasom »A hangvillás gyártó bejegyeztetett egy új típusnevet, amely egy közepes sporttúra motor képét vetíti előre. Úgy fogják hívni, hogy FJ-09.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »