Harmincötödik alkalommal indult útjára a legendás terep verseny, a Dakar-rali. A nevével ellentétben ez már a hatodik megmérettetés, amelyet nem a Szahara homokjában, hanem Dél-Amerika területén rendeznek – talán még keményebb körülmények között, mint hajdanán. A lényeg viszont változatlan: harcot vívni az éghajlattal, az időjárással, a domborzattal és a navigálással. A végeredménybe természetesen a technikának is van beleszólása, de a motorsportok között talán itt érvényesül legjobban az emberi tényező rátermettsége.
A rajt az argentin Rosarióból történt, helyi idő szerint fél tizenegykor vágtak neki a motorosok a mért szakasznak – az itthoni órák szerint délután fél kettőkor. Idén több mint négyszáz indulója van a Dakarnak, ebből a motorosok képviseltetik magukat a legtöbben, összesen 174-en. Rajtuk kívül nekivágott még 147 autós különítmény, 70 kamion és 40 quados is próbára teszi állóképességét. A motorosokra és a quadosokra összesen 8’750 kilométer vár, míg az autósokra és kamionosokra 9’300 kilométernél is több. A két hetes verseny a chilei Valparaisóban fog zárulni. Fontosnak tartom kiemelni, hogy az idei futam sem telik el magyar indulók nélkül, az egyik, akiknek szurkolhatunk a Sandlander Team autós csapata, a másik versenyző a quados Somfai Mátyás. A harmadik magyar versenyző, Dési János egy német csapat támogatásával motoron veselkedik neki a távnak.
Az egyik legnagyobb esélyes az idén Yamahával induló francia Després lehet, aki eddig a KTM színeiben sikert sikerre halmozott. Nagy esély ez a japán gyárnak, ugyanis tizenöt éve már, hogy nem nyertek Dakart – akkor is a jelenleg autós nagymenő Stéphane Peterhansel vitte győzelemre a márkát.
Másik lehetőség, hogy folytatódik tovább a KTM egyeduralma, amelyet már 2001-óta tartanak fenn – Marc Coma szintén többszörös Dakar győztes, jelenlegi csapattársai tavaly a dobogón foglalhattak helyet.
A Hondás Helder Rodrigues tavaly nem úgy fejezte be a versenyt, ahogyan szerette volna – a hetedik helyezést sikerült elérnie. Az idei évben viszont újból megcélozzák a dobogót, hátha sikerül nekik – és végül jobban jön ki a lépés, mint előző alkalommal.
Az első etapon 809 kilométert kell legyőzniük a versenyzőknek, ebből 180 kilométer a mért szakasz – ezen versenytempóban kell végigszáguldani. Újítás, hogy a motorosoknak Bolíviában is lesz néhány szakaszuk – a versenyigazgató David Castera szerint idén a kitartás játssza majd a főszerepet. Nagy csatáknak nézünk elébe, rendkívül kíváncsi vagyok a végeredményre – vajon a kemény felkészülési időszak után ki aratja le a babérokat?
Cimkék:
A kizárólag elektromos hajtású motorokat gyártó amerikai cég piacra dobja három gumin gördülő robogóját.
Elolvasom »Igazi amerikai találmány, ami még csak imitálni sem akarja, hogy ő motorkerékpár. Főleg, mert kivan a három kereke.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »