Három év elteltével, 1991-ben megérkezett a negyedik generációs Ténéré – ezen komoly változtatásokat végzett a Yamaha. A legfontosabb újítás az új, ötszelepes hengerfej és a folyadékhűtés. Az egyszerűséget figyelembe véve semmiféle előnnyel nem járt ez a megoldás – viszont a Yamaha trendjének megfelelően a legújabb, legkorszerűbb technikát szerették volna alkalmazni. Azonban a három szeleptányér áramlástechnikailag útban volt egymásnak, így hiába volt nagyobb a keresztmetszet, nem tudtak magasabb teljesítményt elérni, mint a hagyományos, négyszelepes motorokkal. Ezt a típust is elérte mai korunk rákfenéje, az aszfalt felé orientálódás. Akkoriban is megvolt ez az időszak, ami most is megfigyelhető: a terepre született motorokat egyre inkább az épített utakra optimalizálták. Új, acél bölcsővázzal készült a motor, a tank térfogatát 20 literre csökkentették, a rugóutak is rövidebbek lettek, 235 milliméter helyett elöl 220 millit, hátul 200-at mozogtak a kerekek. Az egész motor sokkal karcsúbbnak tűnt elődeinél, a szögletes lámpatest érdekesen hatott a fejidomban.
A Yamaha ötödik generációs Ténéréje 1994-ben jelent meg a kereskedésekben. A külsejét újból a korabeli ralimotor és az XTZ750 Super Ténéré ihlette. A szögletes fényszóró helyett két körlámpát kapott, az új fejidomnak jobb lett a légellenállása. Sem a vázon, sem a blokkon lényeges módosítást nem hajtottak végre – ugyanaz az ötszelepes, vízhűtéses erőforrás hajtotta. Ezt a változatot egészen 1998-ig gyártották, ezután viszont hosszú szünet következett.
Pontosan egy évtizedig pihentették az iwataiak Ténéré nevet, hogy aztán tökéletesen tömjék be a név után keletkezett fájó űrt. Hiroo Saito, Ténéré projekt vezetője a következőket mondta az új modell bevezetésekor: “Azt gondoljuk, itt az ideje, hogy egy megújított koncepcióval térjünk vissza. A Yamaha sokáig hiányzott a rally túra szegmensből. Az első Ténéré széria 1983-ban erősen befolyásolta a kategóriát. Az új XT660Z Ténéré mindennel rendelkezik, ami az eredeti koncepciót sikerre vitte: egyszerű, törhetetlen, praktikus, könnyű, valamint erős egyhengeres motorral rendelkezik, és kifejezetten alkalmas offroad használatra is”.
A fenti mondatokkal tökéletesen egyetértek, a megújított erőforrás immár 49 lóerőt teljesít és közel 60 Newtonméter forgatónyomatékkal tekeri a hátsó gumit. A rali motorokra jellemző vonalvezetés megmaradt, azonban a dizájn egészen friss, bogárszerű. Rendkívül strapabíró, jól átgondolt minden egyes karosszéria elem kialakítása – az eldőlések, csúszások és borulások nem tesznek kárt a motorban, egy-két karcolás nem a világ vége, az új Ténéré járóképes marad egy nagyobb bukás után is. A 23 literes üzemanyagtank és az akár 4 literes fogyasztás – a befecskendezőnek köszönhetően – lehetővé teszi az 500 kilométeres hatótávolságot is. Normál használat mellett a világból kimegy, nem hátrál meg akkor sem, ha elfogy az út. Elöl 210, hátul 200 milliméter rugóúttal büszkélkedhet – a lágy hangolás miatt azonban észben kell tartani, hogy nem egy versenymotor, a forszírozott tempót főleg a hátsó rugós tag bünteti igazán. Átlagos terepes tudással viszont nagyon jót lehet vele szórakozni – a pakolhatósággal sincsen probléma, nagyon praktikus a kialakítása, egyedül talán tanktáskát lehet nehéz találni hozzá a műanyag, csúcsos formájú tank miatt.
Érdemes megtekinteni a Ténéré visszatérésére forgatott rövid kis videót, amely tökéletesen visszaadja és bemutatja a az XTZ-k által nyújtott életérzést – azt a szellemiséget, amely miatt jó Ténérésnek lenni. Akit eddig még nem ismerte a típust, az is tudni fogja a lényegét.
Harminc év távlatából visszatekintve a Yamaha eredetit és maradandót alkotott. Ezreket indított világgá egy Ténéré nyergében, hogy világot lássanak – egy olyan világot, ahová addig csak nagyon kevesen merészkedtek utazók. Harminc éve, hat generáción keresztül szolgálja a kalandorokat ez az élő legenda. Nem véletlenül szerettem bele első látásra a 2008-ban megjelent Ténérébe. Akkor még kevésbé ismertem a régebbi típusokat, de éreztem, hogy ennek a motornak története van, ráadásul nem is kicsi. Hiába a teljesen megújult külső, a szellemiséget sikerült becsempészni a burkolat alá. Ez az eszme újra és újra megérinti azokat az embereket, akikben a kalandvágy egy aprócska csírája is megtalálható. Ha ez megvan, akkor nincs visszaút, csakis az előre – tűzön, vízen, murvás hegyi szerpentineken, vagy akár a sivatagon vezessen az út, a Ténéré tökéletes társ lesz, legyen bármelyik generáció. A rendkívüli strapabíróság, az igénytelenség összeforrt a névvel – ez nyújtja a garanciát egy örömteli, mindig célba érkezést biztosító utazáshoz. Sok boldog születésnapot kívánok a Yamaha Ténérének és kívánok még sok millió kilométert minden Tehenésznek!
Cimkék:
A tavalyi évhez hasonlóan most is kíváncsiak vagyunk, az idén tesztelt gépek közül melyikre gerjedtek leginkább?
Elolvasom »12 hengeres kétkerekű 2.3 literes lökettérfogattal az Egyesült Királyságból. Erő és gumifüst amennyit akarsz!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »