A “Monkey” név amúgy nem a Hondától származik: az 1964 óta forgalmazott és eredetileg gyerekmotornak szánt, hivatalos gyári nevén Z50-es modell világhírűvé vált elnevezése a nagyközönségtől ered. Mivel hamar rákaptak a felnőttek is, hogy ezzel a kis zsebvalamivel mozogjanak, de sokan leginkább úgy néztek ki rajta, “mint majom a köszörűkövön”, a nép elkezdte a “Monkey” vagy a “Gorilla” neveken hívni a kis ötvenest – az első elnevezés pedig világszerte rajta is maradt a motorkán.
A típustörténeti hűség kedvéért: 1967-ben indult el a sorozat európai forgalmazása is, majd számtalan modellfrissítést követően (a Monkey Z50M, Z50A, Z50J, Z50R és ZB50 néven is készült) 2008-ban az apró négyütemű erőforrás befecskendezőt is kapott. A legendássá vált kis motor sikerét egyrészt a belőle készült végeláthatatlan mennyiségű átépítés is mutatja (egy soros négyhengeres változatról mi is beszámoltunk korábban), de akár az is erre utalhat, hogy Kínában már a replikáját is gyártják.
Idén tavasszal már beszámoltunk róla, hogy a retró-hullám meglovaglásaként a Honda visszahozza palettájára a legendás kismotor teljesen újragondolt változatát. A járműiparból persze pontosan tudjuk, ezek az újragondolások hogyan szoktak zajlani: nézzük akár a Volkswagen Bogarat, a Minit vagy éppen a Fiat 500-ast, mindenhol ugyanaz a helyzet. Az eredeti formavilágot, jelleget megtartva, de a mai kor követelményeinek megfelelően sokkal nagyobb és kényelmesebb megjelenéssel élednek újjá az egykorvolt legendák.
Nincs ez másként a Honda újdonsága esetében sem. Bár a gép neve hivatalosan most sem lett Monkey (az megmarad a népi szleng szintjén): hivatalosan MSX125-nek kell szólítani. Amelynek szintén van jelentése: “Mini Street X-treme”-et, vagyis apró utcai különlegességet takar. A lényeg azonban az, hogy a régi Monkey-hoz képest egy lényegesen termetesebb gépet kaptunk, amely ugyan még mindig sokkal kisebb egy normál motornál, de mégis nagyságrendekkel felnőttesebb az egykori Z sorozat mini ötveneseinél.
Amikor odalépünk az MSX-hez, az első benyomás az, hogy nagyon picike. Mégis, az adatokat megnézve a 765 milliméteres ülésmagasság nem is olyan hű de alacsony, de a szabadmagasság is egy becsületes, normális használhatóságot feltételező adat. No meg persze az erőforrás is szépen meghízott: az ősi kétszelepes nyolcadliteres maradt tisztán léghűtéses, de így is elegendő kell hogy legyen a teletankoltan is alig mázsa fölötti tömegű motorka mozgatásához.
A kép kicsit árnyalódik, amikor felülünk a “New Monkey” hátára. Továbbra sem vagyok egy konfekció-méret, így sok jóra nem számítottam – annál inkább meglepődtem, amikor szembesülnöm kellett vele, hogy teljesen kényelmesen elférek! Persze, a lábaim erősen össze vannak hajtogatva, de nem annyira durván, mint számos sportmotoron vagy egyes sportosabb nakedeken. A felsőtest pedig egyenesen fejedelmi kényelemben tud elhelyezkedni – a kormányt ugyanis annyira megemelték, hogy biztosan ne kelljen a nyurgább majomszelidítőknek se görnyedniük.
A következő oldalon megtudod, mennyi a gép csúcssebessége. Lapozz!
Cimkék:
Idén nyáron sem tétlenkedtek a Karasnások. Másodjára is megrendezték tájékozódási túraversenyüket, nehogy kilométerek és élmények nélkül maradjunk.
Elolvasom »A magyar Transalp Klub jó szokásához híven idén is megrendezte a Gerecse Rallyt. Olvassátok el milyen jó volt a rossz időjárás ellenére is!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »