Az elmúlt időszakban egyre kevésbé kiszámítható az időjárás. Nemrég még szokatlanul hűvös idővel küzdöttünk, most meg napok óta az óriási hőség teszi próbára a szervezetünket. Egyszerűen még az egészséges emberi testnek sincs lehetősége alkalmazkodni az állandó és hirtelen változásokhoz.Az időjárás előrejelzést figyelve a hét végéig kitartó kánikulát mondanak, így azok is veszélyben vannak (közvetve és közvetlenül), akik egyébként a frontokra nem érzékenyek. Jó, ha szem előtt tartjuk, hogy a hőségben való közlekedés sokkal nagyobb kockázattal jár, mint egy kellemes tavaszi napon. A nagy melegben csökken az emberek koncentrációs képessége, figyelmetlenné válhatnak, és ami talán a legrosszabb, az ingerküszöb is alacsonyabbra kerül – ezáltal türelmetlenek és agresszívek leszünk. Ezek a tényezők egyenes úton vezetnek a baleset kialakulásához.
Jó ha tudjuk, hogy a nagy hőség fokozott igénybevételt jelent a szervezet számára, ilyenkor pszichésen csökkentett módban működik szinte mindenki, a reflexek lelassulnak, a reakcióidő megnő, a helyzetfelismerő- és problémamegoldó képesség is csak takarékon üzemel. Hajlandóak az emberek durva szabályszegésekre is, csak, hogy ne forrjon fel jobban az agyuk, ezért legyünk nagyon körültekintőek. Álló kocsisorok melletti előrearaszolásnál is csak óvatosan, hiszen ilyen kánikulában számítsunk arra, hogy akaratlanul is ránk nyitják az autók ajtaját. Sok autóban még ma sincs légkondi, így amikor áll a sor, a lehúzott ablak jótékony hatására próbálnak ezzel a meggondolatlan cselekedettel rásegíteni.
Minél jobban eléri az adott egyén a saját komfortzónája határát, annál inkább válik kapkodóvá, idegessé. Az idősebbek vagy a frontra érzékenyek rosszul lehetnek, legrosszabb esetben eszméletüket is elveszthetik néhány pillanatra – ez alól pedig nem kivétel az sem, ha valaki éppen a volánnál ül. Érdemes félretenni az amúgy is semmit sem érő bizalmi elvet és a szokásosnál is óvatosabban, defenzíven közlekedni, odafigyelve a szabályok betartására. Legalább mi adjuk meg magunknak az esélyt a túlélésre.
Motoron, lassú, városi forgalomban a hőségérzet még jelentősebb, így, ha frontra érzékenyek vagyunk, vagy egyszerűen nehezen viseljük a meleget, akkor ne legyünk hiúk és ne áltassuk magunkat: sokkal könnyebben hibázhatunk. Ha tehetjük, ne erőltessük a forróságban motorozást, inkább reggel, vagy estefelé kerüljünk egyet. Különben is, nincs hangulatosabb, mint a naplementében húzni a gázt. A gyalogosokra sem árt jobban odafigyelni, nekik is melegük van, elbambulnak, körülnézés nélkül lelépnek, rosszul mérik fel a távolságot, még jobban sietnek, hogy ne a napon ácsorogjanak.
Lényeges, hogy a szokásosnál is több folyadékot fogyasszunk, ez elengedhetetlen a biológiai és fiziológiai folyamatok megfelelő működéséhez. Iktassunk be sűrűbben pihenőket, ha hosszú útra indulunk. Legyünk türelmesebbek és toleránsak, az agresszió általában a hibázó félből is agressziót vált ki, az pedig sosem jó. Tartsunk nagyobb követési távolságot, hogy legyen lehetőségünk kivédeni a mások által előidézett veszélyhelyzetet. Tanúsítsunk nagyobb figyelmet egymás iránt, mert mindenki oda szeretne érni, ahová elindult. Éljük túl a hőséget!
Végezetül tekintsük meg ezt a rövid szösszenetet, ezt is kiválthatja az emberekből ez az időjárás (a videóban előforduló szóhasználatokért elnézést kérünk – de legyünk életszerűek). Velük érdemes nagyon vigyázni.
Cimkék:
Terepre MZ-vel? Miért ne? Ráadásul nem is lassan! Immár negyedik alkalommal bizonyították rátermettségüket a Vértesben a fiúk.
Elolvasom »Egy egész napon át benzingőz szaga lebegett a Közlekedési Múzeum parkolójában. A felelősöket a BMW Motoros Baráti Kör tagjai között kell keresni!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »