Az, hogy megérkezünk egy világvárosba és a reptéren autót bérlünk, évtizedek óta megszokott dolog. Ma már azonban az sem jelent semmi újdonságot, ha sima hátizsákos turistaként járjuk a világot, és egy főváros megtekintéséhez egy utcai standról bérelünk néhány órára egy kerékpárt, majd egy másik állomáson valahol leadjuk. Ez a mozgalom a kerékpározás őshazájában, Amsterdamban indult évtizedekkel ezelőtt: ott akkoriban a város kerékpárjait fehérre festették, és bárhol (értsd: az utcán) ráülhettél egyre, ha kellett, majd ott hagytad, ahol éppen dolgod volt – amikor tovább kellett menni, akkor pedig kerestél egy másikat, mert az előzőt valaki már elvitte.
Ehhez hasonlatos módszerű elektromos robogó-bérlési szolgáltatást vezet be az idei ébűvtől Barcelona városa Motit néven. Első körben 50 darab, jellegzetes festésű eletromos hajtású kis kétkerekű áll üzembe a település utcáin, ám számukat a tervek szerint hamarosan egészen 300-ig emelik. A kis lila mopedek értelemszerűen teljesen környezetbarát módon üzemelnek, legnagyobb sebességük 65 kilométer/óra, hatótávolságuk pedig 40-60 kilométer között van egy feltöltéssel. Neked azonban nem kell sem a töltéssel bajlódni, sem állomást keresni, csupán letölteni a szolgáltatás alkalmazását okostelefonodra. Regisztrálsz, és máris láthatod, hol hagyta az előző használó a hozzád legközelebb eső robeszt. Lefoglalod, odaballagsz, és már mehetsz is várost nézni, vagy éppen a dolgodra. Ahol pedig már nincs szükséged rá, simán otthagyod és kilépsz a rendszerből.
Valamennyi robogón található bukó is (mondjuk hogy az méretben hogy jó minden bérlőre, azt egyelőre nem tudjuk pontosan), illetve egy GPS, amely segít a navigálásban – a cég dolgozói pedig a segítségével mindig tudják, merre jár a bringa, milyen távolságot tett meg, illetve hogy szüksége van-e töltésre. Amennyiben igen, a helyszínen cserélik a mobil akkumulátort, így a kis lila kétkerekűek nem esnek ki hosszú órákra a szolgálatból. Ezzel garantálják, hogy csak olyan robogót tudsz kibérelni, amelyben elegendő mennyiségű amper is lesz a helyváltoztatáshoz.
Amennyiben rendszeresen igénybe veszed a szolgáltatást, 0,45-0,55 eurót kell fizetni érte kilométerenként, vagy 5 illetve 6 eurót óránként (a bérléseid sűrűségének és regisztrációdnak a függvénye, melyik vonatkozik rád). Ha csak alkalomszerűen, vagyis turistaként bérled a robogót, egységesen 7 euró az óránkénti díj. Mondjuk egy három órás városnézésért 6’000.- forint pedig talán nem is olyan hatalmas pénz egy világvárosban. Már csak azt kell kibekkelnünk, hogy Budapest városvezetése is felkapja a fejét erre a remek ötletre, és villámgyorsan megvalósítsák!
Cimkék:
A világ legnagyobb szabású bajor kétkerekűeket érintő rendezvényére idén ki is visznek, haza is hoznak, neked csak élvezni kell az eseményeket!
Elolvasom »Egy remek programlehetőség minden motorrajongónak: az idén jubiláló BMW Motorrad antik modelljeit is kiállítják a Közlekedési Múzeum parkolójában.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »