Egyik barátomnak van is egy ilyen nagyon régi Schuberthje, csak nem fehér, hanem fekete színben. Pontosan soha nem értettem, miért van tele apró bemélyedésekkel a felszíne. Pedig megvan rá a magyarázat – hiszen a németek semmit nem csinálnak véletlenül.
Tényleg nem mai darabról beszélünk, hiszen a Speedet 1984-ben mutatták be a nagyközönségnek. Ez volt a világ első olyan motoros fejvédője, amelynek tervezése során figyelembe vették az aerodinamikát. Abban az időben a német cégnek még nem volt szélcsatornája (illetve éppen építették azt), így a Speed felületén látható kis bemélyedéseket egyszerűen a golflabdáról koppintották. Szó szerint.
Ugyanis a kis fehér golyócska – amit oly sokan igyekeznek minél messzebbre és minél pontosabban elütni – sem véletlenül lett ilyen. A Wikipédiáról idézve: “A labda felületén 366 szabályosan elhelyezkedő kör alakú bemélyedés (ún. dimple) található. Az ütőfej által okozott forgás miatt, szükség van a labda repülés közben történő iránystabilizációjára. A felület kialakítása megakadályozza, a labda forgásirányba történő elmozdulását és háromszorosára növeli a repülés távolságát.”
A Schuberth Speed pedig pontosan úgy lett megalkotva, mintha egy felnagyított golflabda lenne. Na jó, belefért egy motoros feje is, sőt még ki is lehetett látni belőle. A héj kialakítása azonban ugyanazt eredményezte, mint a golflabda esetében: kevesebb turbulencia keletkezett a héjon, ezáltal sokkal stabilabb érzés volt motorozni benne (hiszen a levegő nem rángatta a nyakat), valamint jelentősen csökkent a szélzaj is, így csendesebb lett a sisak. No és mindezeken felül igen ütősen, egyedien, és semmivel össze nem téveszthetően nézett ki – a maga korában igen “cool” volt.
Komoly piaci siker is lett belőle, hiszen több mint 100’000 darabot adtak el a Speedből. (Motoros fórumokon lehet meglepődött beírásokat olvasni ma is, ha valaki felvesz egy nagyon öreg, de még jó állapotú ilyen buksit, hiszen komoly élmény éri a stabilitás és csendesség terén – sok mai kommerszebb fejvédővel összehasonlítva is).
Azután elkészült a németek szélcsatornája, és ugyanezen célokat elérték a kis gödröcskék nélkül is. Így lett a Schuberth Speedből a bukósisak-történelem egy érdekes darabkája.
Cimkék:
Amikor valódi vészhelyzetbe kerülsz motorral, a legjobb magyarázat arra nézve, miért is volt ez kivédhetetlen, már legfeljebb csak a fejfádra kerülhet... De ne legyen így!
Elolvasom »Hallottál már a Crosstourerről? És a Varaderoról? De hogy miként jutott el a Honda nagy túraendúróinak fejlődése a mai szintre, azt talán nem tudod pontosan. Érdemes elolvasni, kalandos út volt!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »