Hiába van 38 fok, van amikor igenis közlekedni kell. Autóval, motorral gyalog. Kerékpárral csak akkor, ha hozzá vagy szokva, mert ha nem, ilyenkor a nagy melegben még baj is lehet belőle.
Szóval hőségriadó van, ebben az évben már sokadszor. Ilyenkor mindenki türelmetlenebb, ingerlékenyebb, figyelmetlenebb az átlagnál. Ilyen melegben a mentők megerősített szolgálatban vannak, hiszen nem csak a balesetek, hanem a magas hőmérséklet és a napsütés okozta sérülések is igen nagy számban fordulnak elő. Alapvető és egyértelmű dolog az, hogy IGYÁL, sokat, lehetőleg vizet, de ilyen melegben szinte mindegy milyen folyadékot iszol, csak igyál. Arab országokban a férfi mellékhelységekben egy színskála van kitéve a falra, a sárga különböző árnyalataival hozza összefüggésbe a pótolandó folyadék mennyiségét. Okos kis dolog, mert legalább felhívja a figyelmedet a bajra. Igen, ez is egy jelzés, mint ahogy a szervezetünk máshogy is jelez ha baj van, csak jó lenne rá odafigyelni.
Mi az ami a motorozás során is előfordulhat? Minden: kiszáradás, hőguta, napszúrás. Ha pedig két keréken veszíted el az irányítást a tested felett az nem játék. Alapvető jelek, amikor állj félre és pihenj, hozdd rendbe magad.
Kiszáradás: ha érzed, hogy már sokszor kell megnyalni a szád szélét, ha kicsit kapar a torkod, állj meg és igyál. Nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a fokozott folyadékveszteség mellett fokozott sóveszteség is jelentkezik. Verejtékezéssel átlagosan 0,15-0,20 százalékos sótartalom-veszteséggel számolhatunk. Ebben az esetben jelentős szerepet töltenek be a megfelelő ásványianyag-tartalommal rendelkező folyadékok, hiszen nemcsak a nátriumtartalmat kell pótolni, hanem a káliumot, a magnéziumot és a kalciumot is. Ilyenkor jó szolgálatot tehetnek az izotóniás italok.
Hőguta: erre a pontra nem kell eljutni, ha a folyadék- és ásványianyag-pótlás megvan. Azonban ha mégis sikerül, akkor azonnal mentőt kell hívni. Ilyenkor a verejtékezés leáll, a szervezet pánikreakcióba kerül, felhevül és nem ad le hőt. Jellegzetes tünetei: a kivörösödött, tűzforró bőr, a bizonytalan mozgás, a félrebeszélés. A mentők kiérkeztéig el lehet kezdeni a hűtést a bokáknál, csuklónál és a tarkónál, de legjobb ha minden ruházatától megszabadítva az egész testet hűtjük, mindezt félig ülő helyzetben. Szerencsére a hőguta nem olyan gyakori a szervezet hamarabb figyelmeztet, de motoron a menetszél miatt ez is lehet csalóka. Nagyobb baj a napszúrás, ami elég gyakori jelenség.
A napszúrás a védtelen fejet ért közvetlen és erős napsugárzás hatására keletkezik. Jellemzői: kifejezetten kipirosodott és forró arc, fej, hűvös test, fejfájás, hányinger, rosszullét, súlyosabb esetben ájulás, eszméletvesztés. A tünetek megjelenése után azonnal árnyékba kell vinni a szenvedő felet, a fejét pedig magasabbra helyezve, vizes kendővel borogastni. Ha a panaszok erősödnek, kérjünk orvosi segítséget.
Nagyon fontos tehát, hogy a nap legmelegebb óráiban – 11 és 15 óra között – ne tartózkodjunk tűző napon, kerüljük a túlöltözést (motorozáskor nem megoldható ugye…), és igyunk legalább egy literrel többet az ideális napi másfél-két liter folyadéknál. Motoron pedig mindig legyen nálad folyadék, esetleg egy sós keksz, kis szőlőcukor; ha érzed a szád szárazságát, állj meg! Amúgy is jót tesz egy kis tornáztatás a testednek, igyál sokat, maradj árnyékban és csak utána indulj újra útnak.
Cimkék:
Talán a válság hívta életre? Esetleg egy jól átgondolt válasz a jelenlegi vásárlói igényekre? Bármi is legyen az igazság, örülhetünk, hogy megszületett!
Elolvasom »A legtöbb motoros fiú szereti, ha egy lány önállóan terelgeti a vasat. Most az ilyen motoros csajoknak kínálunk lehetőséget egy közös, bulis gurulásra.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »