Ki ne emlékezne a ’90-es évek számháborújára. Az 1990-ben debütáló Kawasaki ZZR-1100 sokáig a legvadabb paripa volt a karámban, amit csak 1996-ban taszított le a trónról a Honda CBR1100XX. Bár az aranyszárnyas feketerigót még bő egy évtizedig gyártották, de már két évvel később megelőzte a Suzuki GSX1300R alias Hayabusa. Ezeknek a motoroknak a teljesítménye olyan nagy volt, hogy félve az állami korlátozásoktól a gyártók végül önmérsékletet tanúsítottak, a számháború ezen fajtája vesztett jelentőségéből.
Korunk változó körülményei között az elektromos motorok látszanak átvenni a képzetbeli stafétát, bár a történet még nem is a fenti gépek teljesítményéről szól egyelőre. Az elektromos hajtás napjainkban még gyerekcipőben jár, a megfelelő kapacitású, gyorsan tölthető és megfizethető akkuk jelentik ennek a technológiának a szent grálját. Bár a tapasztaltabb gyártók folyamatosan tolják ki a határokat, a hatalomátvétel nem holnap fog bekövetkezni, s az alkalmazott csúcstechnológia – egyelőre legalábbis – méregdrága. Az Európában tavaly az év e-motorjának választott Zero S modell legutolsó változata mintegy 14.000 dollárba kerül saját hazájában (a motor specifikációja a gyártó honlapján). A kedden este, Los Angelesben hivatalosan is bemutatott Brammo legújabb Empulse modelljei a konkurencia masinájára licitálnak mind teljesítményben, mind hatótávban, no meg persze árban is. A jövőre piacra kerülő Empulse modell vételi költsége ugyanis 17.000 dollár, a még idén megvásárolható, főként olasz prémium alkatrészekkel szerelt R változatért (a specifikáció itt található) pedig mintegy 19.000 zöldhasút kell fizetni.
A versenynek azonban még koránt sincs vége. Nem csak a fent említett problémában várt áttörés hiánya miatt, de ágazati pletykák szerint a Zero már elkezdett fejleszteni egy jövő évi modellt, speciálisan a Brammo Empulse legyőzésére. Lehet, hogy a teljesítményadatok elmaradnak a ’90-es évek motorjaitól, de a versenyszellem ugyanúgy tetten érhető – reméljük, mire hétköznapi motorosoknak is elérhető árszintre érnek ezek a gépek, a teljesítmény is jobban közelít a maiakéhoz…
Cimkék:
Ekkora csúzlit még négykerekűekre is ritkán raknak. Ebből a Vespából pedig egészen komoly darabszám szolgált pár évtizeddel ezelőtt.
Elolvasom »Az ázsiai országban a kis lökettérfogatú motorok mind a mai napig a legnépszerűbb kategóriát képviselik. Ez hamarosan megváltozhat.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »