Az indiai Bajaj két dologról ismert a „fejlett” világban. Az egyik a cég szimpatikus marketingje, amely az indiai mozgóképi alkotások életvidám naivitását és a motorozást egyesíti, a másik pedig kapcsolata a KTM-mel. Ez a kapcsolat nem új keletű, gyakorlatilag a szemünk előtt teljesedett ki a 2007-ben kezdődő viszony. A Bajaj öt évvel ezelőtt megvásárolta a KTM részvényeinek 14,5 százalékát, amit kitartó, fokozatos vásárlásokkal tovább növelt. A legutóbbi tranzakció során a mattighofeni részvények 6,3 százalékát szerezték meg az indiaiak, ezzel részesedésük a KTM-ben 47 százalékra növekedett.
Ez a kapcsolat azonban nem maradt egyoldalú. A hitelválság a KTM-et is súlyosan érintette, az osztrákok számos egyéb válságkezelő lépése mellett az előre menekülés jegyében beindították világhódító projektjüket. A feltörekvő piacok jelentették az utóbbi évek egyik fontos fejlesztési irányát a nagy gyártók számára is, a KTM ebben a Bajajjal karöltve igyekszik helyt állni. Az indiaiakkal közösen fejlesztett 125 köbcentiméteres hengerűrtartalmú Duke, illetve annak 200 köbös ázsiai változata az első jelentős lépés ebben az üzleti célkitűzésben. A kis masina Európában is megvásárolható nagyobb testvéréről már számos pletyka és (fél)hivatalos nyilatkozat született. Az együttműködésnek hála a KTM idén a legsikeresebb európai motorgyártó, legalábbis ami az eladott motorok számát illeti. A sikerben nagy szerepet játszottak az ázsiai értékesítések, a január-február időszakban értékesített KTM-ek közül minden nyolcadik példány a Bajaj üzemeiben látott napvilágot. Az osztrákok tervei szerint mintegy 25-30 000 példányt kellene a távol-keleten értékesíteni, ezt az irányszámot pedig fokozatos 200 000-re növelik 2015-re. Az üzleti modell szerint ekkora már minden második KTM logós modellt a Bajaj fog legyártani.
Az osztrákok pénzügyi helyzete ugyan még messze nem nevezhető stabilnak, de legalábbis rendeződni látszik. A fejlesztéseknek hála a Dakar 450-es érájában is a csúcson maradtak, idén újabb győzelemmel öregbítették hírnevüket, a további fejlődést pedig a GP versenyzés jelenti: a hamarosan kezdődő szezonban a moto3 kategóriában rajtvonalhoz állnak az oszták gépek, illetve az osztrák hajtásláncot használó privát csapatok. Korábban is hallhattunk olyan pletykákat, amelyek szerint az indiaiak átveszik a cég vezetését, azonban a KTM ezt a hírt még melegében cáfolta. A Bajaj azonban konzekvens vásárlásaival egyre nagyobb tulajdonrészt szerez a mattighofeni vállalatban, s ha így folytatja, hamarosan tényleg többségi tulajdonos lehet.
Cimkék:
Visszatérőben a korábban megszűnt olasz márka, a Moto Morini. A jövő kétséges, a nem is annyira új modell pedig extravagáns.
Elolvasom »Egy hét múlva, április 13-án a Kawasaki tesztnapot rendez a Kakucs Ringen.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »