fotók: Besenyei Gergely – Honda Hungary
Sokkoló információkra persze nem kell számítani, hiszen sajtóhírekből mindegyik modellről tudunk már valamit. Magyarországon azonban ma először mutatták be a sajtó képviselőinek így együtt a 2012-es kétkerekű-hullám java részét, szám szerint a tíz új vasból nyolcat. Rögtön az elején hadd lőjem le a poént és a lényeget: ezek a motorok a márkakereskedésekben is megtekinthetők a holnap-holnapután (nem, Will Smith nem lesz ott), vagyis március 9-10-én megrendezendő nyílt napokon. Aki tehát szeretné megtapogatni, lábai között érezni az alant szereplő aranyszárnyas paripákat, annak értelemszerű a teendő: a péntek-szombat során irány a legközelebbi honda szalon!
A sajtótájékoztatót egy kis piaci elemzéssel kezdték a vezérképviselet munkatársai. Nagyjából ugyanazokat az információkat tudtuk meg, amelyek a közelmúltban az Onroadon is olvasható MGE sajtótájékoztatón elhangzottak. A magyar motorkerékpár-piac 2004 óta tartó zsugorodását (mint tudjuk) brutálisan felgyorsította a 2009-es válság. Az első bíztató jelek a tavalyi negyedik negyedévben sejlettek fel, amikor is enyhe növekedés látszott az egy évvel korábbi számokhoz képest. A 2012-es év elején azonban a lendület szó szerint kettétört: az első két hónap 40 százalékos csökkenést hozott. Ezzel együtt a Honda szakemberei bizakodnak: hat százalékos növekedést várnak az évtől – amelyet szinte kizárólag a 125-ös szegmens fog hozni. Ennek ellenére nem csak a kis motorok között dübörög a Honda-offenzíva: számos felfrissített vagy teljesen új motorral igyekeznek a vásárlók kedvében járni.
Az elsőként leleplezett modell a negyedszázados Fireblade volt. A szupersport-motor nem újult meg alapjaiban, azonban erősen átfésülték. Apró, de annál jelentősebb aerodinamikai fejlesztéseket eszközöltek rajta, a motorblokk teljesítmény-leadását egyenletesebbé tették, új (lényegesen merevebb) felniket terveztek hozzá, az első- és a hátsó rugózó elemeket is jelentősen javították, finomítottak a C-ABS fékrendszeren (a hátsó fék nagyobb nyomásánál hozza csak működésbe az elsőt, így finomabban lehet ívet szűkíteni a lábfékkel kanyarban), valamint újratervezett és okosabb műszerfalat is kapott a 25 éves modell aktuális generációja.
Természetesen ez a motor is számos gyári kiegészítővel tehető egyedivé, csakúgy mint minden márkatársa. Akár magasított plexivel, navigációval, markolatfűtéssel és komfort üléssel fésülhető túrásabbra – azok számára, akik közúton szeretnék használni.
Régebben már beszámoltunk a Gold Wing 1800 idei modellfrissítéséről. Az eredmény szemtől szemben azonban sokkal mutatósabb, mint arra a fotók alapján számítani lehetett. A hátsó dobozok formája éppúgy sokkal csinosabbá teszi a nagyvadat, mint a kétszínű oldalpanel. Azonban egyaránt javítottak az aerodinamikán és a futóművön (utóbbi volt talán a Gold Wing egyetlen említésre érdemes gyengéje), illetve tovább bővítették a fedélzeti elektronikát (audio-egységtől a navigációig) is.
Történt azonban ennél érdekesebb módosítás is: az új modell hűtőrendszere mindkét irányban képes forgatni a ventillátorait. Ennek célja, hogy 25 kilométer/óra tempó alatt ne a vezető irányába fújja a meleget, hanem előrefelé. Így a felvonulásokon sokkal kellemesebb lesz a Gold Wing fedélzetén élvezni a körülöttünk csühögő Harley-kat és integetni a minket csodálók hadának.
A mindössze két éve bemutatott VFR1200F modell is megújult 2012-re. Változott a motor fényezése, módosították az ülést és a kipufogót, nagyobb lett az üzemanyag-tank, illetve fedélzeti számítógépet is kapott a motor. Ami ennél is lényegesebb, hogy menetvezérlő elektronika is gondoskodik a lóerők megzabolázásáról, valamint a duplakuplungos váltót jelentősen átfésülték – mind mechanikailag, mind szoftveresen változtattak rajta.
Ennek lényege, hogy amikor automata módban használjuk a rendszert, és mondjuk egy előzés miatt belenyúlunk kézzel a kiválasztott fokozatba (vagyis visszadobunk egy-két gangot), a váltó nem marad kézi üzemben, hanem kisvártatva visszatér automata állásba. Ez valóban kényelmet növelő tényező. Ezen kívül egy új üzemmód is megjelent a váltó szoftverében: a Q Map. Amikor elkezdünk sportosabban motorozni (jobban cibáljuk a bajuszt), a rendszer iziben átáll a normál D és S térkép közti sportos állásba, ezzel segítve a dinamikusabb haladást. Amint “visszaszelídülünk”, ő is visszatér a takarékosabb üzemhez.
A második oldalon a legkisebbtől a majdnem legnagyobbig jönnek a további újdonságok. Lapozz!
Cimkék:
Mi vezet valakit arra, hogy amint motorra pattan, rögtön levegőbe emelje az első kereket? Mennyi idő kell hozzá, hogy versenyezni kezdjen a motoros akrobata? Legfőképpen pedig mennyire kell ehhez spéci gép? Mindez kiderül a Négyesi Zsolttal készített interjúból.
Elolvasom »Kezdődnek az utolsó lépések a motorrá válás rögös útján: Zoliék nekifognak megépíteni a vázat. Kérdés persze merül fel itt is bőven, de azért csak egyre közeledik a motor elkészülte!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »