A motorozás hőskorában megszállott elődeink különösebb védőfelszerelés nélkül, jobb esetben egy egyszerű bőrkabátban és bőrhaubéban motoroztak. A motorok teljesítménye nagyon hamar elérte az életveszélyes szintet – persze pusztán a sebesség nem öl, de a masinák korabeli technikai szintje sem segített egy-egy baleset elkerülésében: a fékek teljesítménye, a felfüggesztés úttartása messze elmaradt a lóerőkhöz illő szinttől. Még rosszabb volt a helyzet az egyéb védőfelszerelések terén. A célzottan motorosok számára készülő ruhákat nagy mennyiségben a síruhák gyártói kezdték előállítani. A ’80-as és ’90-es években azután a motoros ruházat fejlesztése rohamtempót vett: a versenyek tapasztalatai alapján megvalósított apró lépések fokozatosan növelték a védőfelszerelések potenciálját. Persze ezek sem mentettek meg súlyos sérülésektől, azonban sok esetben jelentősen csökkentették azok mértékét.
Az elmúlt években a passzív védelem mellett előtérbe kerültek az autókban bevezetett légzsákot helyettesítő, vészhelyzetben felfújódó lufis kabátok. A nagyobb márkák professzionális, drága termékei éppen csak megvásárolhatók lettek, bár korábban már elérhetők voltak az új szegmensbe betörő kis gyártók egyszerűbb, olcsóbb megoldásai. A légzsákos ruhák egyelőre még csak a különlegesség szintjén léteznek, használatuk nem elterjedt, fejlesztésük szinte csak most kezdődött. Hogy érdemben elszaporodnak-e, illetve az említett fejlesztés milyen irányba fog haladni, még nem tudhatjuk.
Néha a legbolondabbnak tűnő ötlet válik gyakorlattá, ilyen alapon Rejean Neron biztonsági gömbje akár a jövő útja is lehet. Az eszköz gyakorlatilag egy baleset során hatalmas lufivá alakuló, az emberi test formájára alakított ruhaként hordható ballon. A feltaláló elképzelése szerint a külső réteg ellenálló, de könnyű anyagból készülne, mint az ejtőernyők, a belső elasztikus rész pedig a test megtartásában kapna szerepet a ballon felfújódása után. Bizonyos értelemben ennél jobb védelmet nem lehet biztosítani egy már bekövetkező-félben lévő baleset során, azonban más megközelítésből számos kérdés merül fel. Az első talán rögtön az aktiválásé: nem is a módszer, a miként (az ötletgazda az olcsóbb, kioldódrótos módszerrel számolt), hanem a mikor. Könnyen elképzelhető számos olyan eset, amikor egy felfújódó 3 méteres lufi nagyobb bajt okoz a megvédendő testben, mint amekkora védelmet jelent. Ráadásul egy ilyen hirtelen felbukkanó gömb a közlekedés többi résztvevőjét jelentősen megzavarhatja, ami további veszélyforrás lehet mind a motorosnak, mind a környéken tartózkodó többi közlekedőnek. A kioldódrót egy elektronikus vezérlőegység működését indítaná be, ami a háton elhelyezett piropatronokat gyújtaná – adódik a kérdés, hogy ki járkálna egy ekkora gömb (2,5 méteres átmérő esetén 8, 3 méteres átmérő esetén pedig 14 köbméter!!!) felfújásához szükséges robbanóanyaggal a hátán?
Bár a cél jó, de az ötlet merőben furcsa, és számos ponton problémásnak tűnik. Mindent összevetve számomra valahogy nem ez tűnik a jövő útjának.
Cimkék:
A közelmúltban mutatkozott be a nagyvárosi közlekedés olcsóbbá tételére szánt 110-es Vision. A Honda hozott hozzá egy kistesót is. Megnéztük őket élőben is, hogy mennyire térnek el egymástól.
Elolvasom »A hír legnagyobb jelentősége talán nem is az új modell érkezése. Hiszen arról évek óta beszélnek. Hanem az árusítás nyitó piaca, mert az bizony nem európai...
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »