A Ducati új sportmotorja előtt nagy kihívások állnak. Az olaszokat az utóbbi időben számtalan bírálat érte újabb, modernebb gépei kapcsán. Az olajfürdős kuplung, a folyadékhűtés alkalmazása, a Streetfighter, a Multistrada 1200, és a Diavel modellek már pusztán stílusukkal mind kesergésre kényszerítették a márka fanatikus rajongóit. A versenypályákon sem volt jobb a helyzet, a dicsőséges ’90-es évek sikersorozata után a 2000-es évek végére a márka versenypotenciálja a konkurencia erősödése miatt romlott. A bolognaiak egy radikális lépésre szánták el magukat: megalkották a 1199 Panigalét.
A korábban már beharangozott új masina erőforrásáról az információkat a Ducati már hetekkel ezelőtt publikálta. A modellbemutatót a keddi napra tűzte ki az olasz cég, azonban már vasárnap este napvilágot látott néhány fotó, amelyeket valószínűleg a stand körül ólálkodó újságírók, illetve a standot építők készíthettek. A Ducati lépett, már ma elérhető a motor microsite-ja az összes információval, képpel, illetve videóval együtt. Rögtön az első lapon egy igencsak agresszív kifejezéssel indul a bemutatkozás: sakk-matt.
Az 1199 10 kilogrammal könnyebb elődjénél, a 164 kilogrammos száraztömeg hihetetlenül alacsony még saját kategóriájában is. Az erőforrás teherviselő elem, az önhordó váz alumíniumból készült. A váz kialakítása különleges, az első szekció a villanyak (25,5°-os villaszög, 100 milliméteres utánfutás) mellett magában foglalja a légszűrőházat is. A masina egész kialakítása kompaktabb, a 39 milliméterrel megnyújtott lengőkarnak hála mégis nőtt a tengelytáv (1437 mm). A tömegelosztás is figyelemre méltó – az olaszok V2-esének (Ducatis terminológiában L2-es) hosszú kialakítása nem a legelőnyösebb, ha a teljes motort nézzük. A bolognaiak azonban komolyan foglalkoztak a kérdéssel, a terhelés 52-48 százalékban oszlik meg az első illetve a hátsó tengely között üresen, míg egy átlagos motorossal a nyeregben az arány az 50-50 százalékra tolódik el. Gyakorlatilag az egész motoron érződik az igen aprólékos, gondos tervezés. No meg persze a csúcsminőségű alkatrészek használata is szembeötlő.
Az S változaton a felfüggesztés a legmodernebb, mindkét-irányú csillapítás elektronikusan állítható (DES rendszer), míg a rugó-előfeszítés a szokásos manuálisan állíthatósággal rendelkezik: elöl 43 milliméteres Öhlins NIX30 teleszkópok, hátul TTX36 központi rugóstag található. Persze az alapváltozaton is igényes alkatrészek vannak: 50 milliméteres Marzocchi teleszkópok elöl és Sachs központi rugóstag hátul. Utóbbi oldalsó elhelyezését a hátrébb döntött motor indokolja, így mindkét elem számára megfelelő hely áll rendelkezésre.
A lassításért egy új alkatrész, a Brembo fennállásának 50. évfordulójára készített jubileumi M50 monoblokk nyergek a felelősek, amelyek merevségükkel ellenállóbbak az extrém terhelésekkel szemben. Az megújult stílusú Marchesini kovácsolt kerekek 0,4 kilogrammal könnyebbek az elődön találhatóknál, a rugózatlan tömeg ilyetén csökkentése tovább növeli a motor kezelhetőségét. A fenevad világítástechnikája is egyedülálló, széria motorra most először került LED-es fényszóró – így a 1199-en nem is található hagyományos izzó. A műszerfalat az olaszok az eddigi versenytapasztalatok alapján fejlesztették, a TFT egyszerű, informatív, a színes kijelzőről a legfontosabb adatok könnyen leolvashatók.
Korunk divatjának megfelelően a masina teljes elektronikus vezérlést kapott. A ride-by-wire gázvezérlés szeptember óta kötelező a superbike világbajnokság legfelső kategóriájában, így annak beépítése az új masinába evidens. A DTC (kipörgésgátló) mellett az olaszok beépítették a EBC-nek nevezett rendszert is, amely extrém lassítások alkalmával ideális fordulaton tartja a motort a pillangószelepek vezérlésével.
A motor vezérlése három előprogramozott módban állítható, amelyek nem csupán az erőforrás működését befolyásolják, de az S változaton a felfüggesztés csillapítását is módosítják. Race (verseny) módban a DTC alig avatkozik be, a felfüggesztés pályaorientált, a gázvezérlés azonnali hatású, az EBC agresszívebb, igyekszik a legmagasabb fordulaton tartani az erőforrást, az ABS csak az első fékekre hat, de csak annyira, hogy a hátsó kerék az aszfalton maradjon. Verseny üzemmódban a kijelző csak a pályán szükséges adatokat jeleníti meg, a vezető figyelmét ezzel kevésbé osztva meg, terelve el, illetve a színeket is felcseréli a jobb leolvashatóság érdekében. A fenevad 195 lóereje rendelkezésre áll mind ebben, mind a következő, sport módban. A második előprogramozott beállítás karakterisztikájában szelídebb, lassabban nyitnak a pillangószelepek, a kipörgésgátló aktívabb, az EBC kevésbé igyekszik az erőforrást magas fordulaton tartani, az ABS pedig mindkét kerékre hat. A harmadik, nedves körülményekre tervezett (wet) mód csak 120 lóerő használatát teszi lehetővé, a kipörgésgátló azonnal besegít, ha kell, az EBC nem pörgeti a motort és gyorsváltó rendszer (DQS) sem működik, míg az ABS azonnal oldja a kerék esetleges blokkolását – az S változaton a felfüggesztés is felpuhul.
Korábban kemény szavakkal illettem az olaszokat, hiszen számos tradicionális elemet feláldoztak egy ütőképes masina megalkotásáért, a legmodernebb technikát alkalmazták erőforrásukon, s mint most láthatjuk, az egész motoron is. A fenevad azonban egy ponton megkérdőjelezhetetlenül illik elődeihez: nem csupán az erőforrás, de a Panigale megjelenése is radikális. Nagy vonalakban a 1198 folytatása ez a formavilág, azonban a részletek, az egyes elemek extrémek: tipikusan a vagy utálod, vagy imádod olaszos stílusban készültek. Hogy ez és a technikai tartalom mennyire lesz versenyképes, az persze még a jövő zenéje.
Cimkék:
Egy ősi motoros dakota mondás szerint terepre nem való az ABS. A Husqvarnánál ezt nem hallották.
Elolvasom »Az EICMA kezdetével özönlenek az új modelleket bemutató képek, itt az új TMAX.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »