Az elektromos kétkerekűek jelenleg három nagy kategóriába sorolhatók. Vannak a – mondjuk úgy – nagyon komoly technikát felvonultató, motorkerékpárnak beillő holmik, mint például a közelmúltban alaposan is kivallatott Vectrix VX-1. Ugyan még csak bizonyos fenntartásokkal nevezhetjük őket teljes értékű közlekedési eszközöknek, azonban ha valaki jól megismeri, és utána választja társának, minden bizonnyal nagy örömmel fog közlekedni velük. A felhozatal másik végén ott vannak az elektromos biciklik, amelyeket a kínai gyártók millió formában kínálnak. Közös jellemzőjük a viszonylag kis sebesség, amely miatt igazából tényleg csak a kerékpár alternatívájának tekinthetőek (no meg a sok esetben satnya minőség, de inkább ne is általánosítsunk). A felhasználóknak azonban kell legyen egy olyan – vélhetően egész népes – csoportja, akik szeretnének egy utóbbiaknál életképesebb villanyos kétkerekűt maguk alá, azonban azt csak városban használnák, meg esetleg jogosítványuk is csak a B kategóriára érvényes, így a VX-1 és versenytársai nem alkalmasak számukra.
Nos, örömhír, hogy pontosan nekik készítette az amerikai gyártó a kisebb elektromotorját, a VX-2 típust. Ezt vállaltan az ötvenes robogó osztály alternatívájának szánták. Azok a vásárlók egy jelentős része számára a nagy hangjuk és (mivel még ma is sok a kétütemű közöttük) füstösségük miatt riasztóak. Kellett tehát egy sima autós jogsival vezethető, a városi közlekedési kihívásoknak megfelelő elektromos robogó. Nézzük, teljesíti-e az elvárásokat a VX-2!
45 kilométer/órás végsebesség – ennyit enged a kategória. A maximális tempóra 7 másodperces gyorsulás – ennél azért lehetne kirobbanóbb is, de egy normális városi dinamikával gyorsító autós elől azért éppen meg tudunk vele lógni. 60-80 kilométer körüli hatótáv a felhasználás függvényében – ez elfogadható lenne. 3-5 óra alatt tölthető fel az akksi – ez teljesen megfelelő, ha akár otthon éjszaka, akár a melóhelyen akarjuk “megtankolni”. Nézzük hát, hogy felel meg mindennek a gyakorlatban a kis-Vectrix.
A VX-1 esetében megtanultam, hogy nem nyelezzük orrba-szájba a gázmarkolat helyén található potmétert, mert akkor bizony hamar gallyra vágjuk az akksinkat, és rosszabb esetben haza sem jutunk. Nos, a VX-2 esetében nagyon nincs más választásunk. A nagytesónál lényegesen kisebb teljesítményű, kerékagyba épített elektromotor ugyanis valóban meglehetősen lomhán indítja meg a szerkezetet, így egyetlen választásunk marad: folyton “csőáramon” kell igyekeznünk a forgalomban. A jelek szerint azonban erre számítottak a tervezők is, hiszen meglehetősen sok hegyes-völgyes szakasz került folyamatosan az utamba, de a hatvan kilométert így is vidáman túllépte a hatótávolságom. Ezzel a járművel le sem merültem menet közben, minden esetben eljutottam a tervezett uticélomhoz.
Közvetlenül a VX-1 után ültem fel a kis Vectrixre, így az első (ráadásul lejtős) féktávon mindjárt ért némi meglepetés. A nagy villanyrobesznél ugyanis megszoktam, hogy a potméter előretekerésével, vagyis generátorfék-üzemben akár napokig hozzá sem kell nyúlni az üzemi lassítóberendezés karjaihoz. Mivel a kistesó hajtóműve lényegesen szerényebb, értelemszerűen a motorfékje is az. Így itt ugyan szintén tudunk lassítani az akksi visszatöltésével párhuzamosan, de azért sokszor kell használnunk a fékeket is. Erre célszerű felkészülni: ki kell fejleszteni a technikát, amikor is egyszerre tekerem előre a “gázkart” és húzom az első féket. Néha közben kormányoznom is kell… A rutin megszerzése után megy a dolog, addig igényel egy kis koncentrációt.
A cikk folytatódik, lapozz!
Cimkék:
Vulkánokon és ókori romokon át a Szaharáig - az idei nagy motoros túránk Itálián és Szicílián át vezetett Tunéziáig. Élménybeszámoló és egyfajta utinapló öt részben.
Elolvasom »Vulkánokon és ókori romokon át a Szaharáig - az idei nagy motoros túránk Itálián és Szicílián át vezetett Tunéziáig. Élménybeszámoló és egyfajta utinapló öt részben, most egészen Olaszország legdélebbi csücskéig.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »