Az európai motoros világban az utóbbi évek legnépszerűbb kategóriája a megaenduró volt. A gyártók fejlesztései, a motoros média figyelme egyre inkább ezekre a masinákra koncentrált, s az Európa-szerte egyre szigorodó szabályozások is mind inkább eme konszolidált szegmens felé terelik a hétköznapi emberek számára is elérhető kétkerekűek csúcskategóriáját.
A mára több mint 30 éves történelemmel rendelkező BMW R1200GS gyakorlatilag etalonnak tekinthető. Ugyan a legtöbb GS vásárló kizárólag aszfalton motorozik, mégis régebbi és jelenkori konkurensek megítélésekor azok terepkésessége is szempont szokott lenni. A Honda Varaderója, a Suzuki 1000-es V-Stromja, a Triumph 1050-es Tigere szigorú BMW-s szemüveggel nézve csupán gyenge próbálkozások voltak, a többé-kevésbé terepképes osztrák, olasz konkurensek pedig eladási mutatóik alapján a bajor idol nyomába sem érhettek. Az utóbbi években fejlesztett típusok azonban egyre inkább közelítenek a BMW által definiált elérendő szinthez. A Ducati Multistrada 1200 ugyan jóval inkább egy gyorsasági túraendurónak tekinthető, azonban a beépített technológia, az elektronikusan állítható futómű és a 150 lóerős teljesítmény sokak számára nagy vonzerőt jelent. A Yamaha tavaly vezette be a Super Tenerét, ami talán még elmarad a GS-től, de figyelemre méltó motor. A Moto Guzzi Stelvio NTX-e az idei modellévre megújult, kritizált jellemzőit az elvárt szintre hozták az olaszok. A Honda Crosstourerje már a prototípus bemutatásakor ígéretesnek mutatkozott, remélhetőleg hamarosan elkezdődik a sorozatgyártás. A kiszivárgott információk szerint a KTM pedig a következő években a 990 Adventure modell megújítását tervezi.
A túraendurók királya címére pályázók között a legújabb aspiráns a Triumph. A középkategóriában már sikeresnek nevezhető Tiger 800-as modellek után a pletykák szerint az angol gyártó hamarosan a legnagyobbak között is színre lép egy új modellel. Még 2009-ben, franciaországi tesztelése során kapták lencsevégre az Adventurer 1200 modellt. Az MCN információi szerint ez a masina már az utolsó prototípus fázisban van, a végtesztelések és a sorozatgyártás megkezdése előtt áll. A piacra dobott modelleknek megfelelően a motorra vonatkozó találgatások változtak, a Ducati miatt először 150 lóerős teljesítményt vártak az angol újságírók, de a legutolsó hírek kisebb teljesítményű, nyomatékra hangolt erőforrást vizionálnak és aTriumph-nál ritkaságszámba menő kardánhajtás említenek.
Remélhetőleg az új masinát még az idén ősszel megrendezésre kerülő EICMA-n láthatjuk.
Cimkék:
Fantasztikus, profikat megszégyenítő mozgóképi alkotás, pedig csupán egy kellő lelkesedéssel elkészített hobbivideó.
Elolvasom »„Kémfotó”, vagy valami olyasmi. A Ducati Newson megjelent a szeptemberre ígért kisebbik Streetfighter első képe. Sárga színű.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »