Hemingway szerint csak háromféle sport létezik: a hegymászás, a bikaviadal és a motorsport. A man-szigeti TT versenyzés sajnos illeszkedik az amerikai író életet, vagy inkább annak elmúlást bemutató jellegzetes stílusához. Bár az utóbbi években, évtizedekben a rendezők sokat tettek a biztonság érdekében, a TT nem véletlenül kapta és őrizte meg sokáig a Halálfutam gúnynevet. A korábban GP futamot is rendező közúti versenypálya sorsa nagy fordulatot a 70-es években vett. A számos haláleset és a versenyzők bojkottja miatt a FIM 1977-től nem szerepeltette a TT-t a versenynaptárban. A manxok azonban nem nyugodtak bele a döntésbe, saját bajnokságot szerveztek. A Formula TT versenyzők három kategóriában indulhattak, bár a sorozat a kezdetekben a Man-szigetre korlátozódott. Az évek múlásával és a motorok fejlődésével azonban a széria megkopott, veszített értékéből, a superbike bajnokság elindulása után a Formula TT bajnokság formájában megszűnt létezni.
A Man TT azonban a motorversenyzés egyik legrangosabb eseménye mind a mai napig. A TT-t több, mint 100 éve rendezik meg évente (a II. Világháború alatt szünetelt), ma is a motorosok tízezreinek jelent rendszeres szórakozást, kikapcsolódást. A futam rangját emeli az is, hogy itt került megrendezésre az első, elektromos motoroknak kiírt hivatalos verseny (2009-ben). Ugyan az utóbbi években egyre nagyobb figyelmet kap a versenysorozat, Rossi, Lorenzo is tiszteletét tette, tavaly pedig a Suzuki 50 éves TT versenyzés-beli részvételére tekintettel több rendezvényt is szervezett. Capirex GSV-R-je volt az első „motoGP” motor, ami a szigeten járt és versenyen kívül egy tempós kört tett meg a közúti pályán. A manxok most a verseny ázsióját tovább növelnék, annak lehetőségét vizsgálják, hogy érdemes-e a világ más pontjain is (közúti) TT futamokat rendezni. A versenyzés, az ahhoz kapcsolódó televíziós és jogdíjak kétségkívül nagy vonzerőt jelenthetnek, a jelenlegi két nagy világbajnokság mellett pedig egy érdekes alternatíva lehetne egy ilyen sorozat. Az utcai versenyzés azonban jellegéből fakadóan számos nehezen megoldható problémát is felvet, melyek közül a biztonság kérdése ugyan csak az egyik, de talán a legfontosabb.
Remélhetőleg egy megvalósítható, hosszú távon is életképes konstrukciót sikerül kialakítani, s hamarosan újabb érdekes TT futamokban gyönyörködhetünk (akár hazánkban is?).
Cimkék:
Sok járműgyártó véleménye szerint a hosszú távú jövő az üzemanyagcellás meghajtásé. Ezért remek hír, hogy teljes európai típusengedélyt kapott az ily módon meghajtott Burgman robogó.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »