A Harley-Davidson egy csoda. Valljuk be őszintén az amerikai gyártó masinái bár sokak számára kívánatosak, de szinte minden szempontból messze vannak attól, amiért legtöbben Európában motorra ülünk évről-évre. A Harley üzleti modellje nem a technikai újdonságokra és teljesítményre van kihegyezve, jóval inkább egy életérzést, egy legendát árulnak az amcsik, semmint korszerű, könnyen kezelhető motorkerékpárokat.
Ugyan az elmúlt évtizedekben ez a stratégia sikeres volt, azonban a válság hatására az értékesítések csökkentek. Rossznyelvek szerint a 2009-es értékesítések drasztikus csökkenése nem a piac, hanem alapvetően a Harley-Davidson kudarca volt. Az igazsághoz persze hozzá tartozik, hogy az importőrök is szenvedtek, a példának okáért a Suzuki az import befagyasztása mellett döntött. Számos elemzést látott napvilágot, minek is köszönhető a negatív rekord. A válság nyilvánvaló, direkt hatásai mellett olvashattunk az Egyesült Államokban elterjedt több-motoros modellről, a pénzügyileg problémás időszakban nem vesznek egy újabb motort, nem cserélik le az egyik régebbi vasat újra a motorosok. Az öregedő motoros társadalom, a valódi belépő modellek és új motorosok hiánya szintén egy jelentős faktor az egyenletben.
Mindegyik gyártó megpróbál alkalmazkodni a kialakult helyzethez. A japánok most a feltörekvő piacokra fordítanak különös figyelmet, a Harley pedig hamarosan beindítja legújabb akcióját, mellyel az eladásokat szeretnék újra növelni. Persze már korábban is tettek lépéseket, átalakították szervezetüket, gyárakat zártak be, eladták az MV Agustát és megszüntették a Buell gyártását, sőt tavaly novemberben bejelentették, hogy Indiában is felállítanak egy összeszerelő üzemet. Azonban ezek a strukturális átalakítások csak a költségek csökkentéséről szólnak, nem az értékesítések növeléséről, azt másképp tervezi megtenni patinás gyártó.
Hamarosan elindul a milwaukee-iak legújabb akciója, a H-D1, amely gyakorlatilag a motor teljes egyedi kialakításáról szól. Ugyan eddig is megvásárolhatóak voltak mind gyári, mind harmadik fél által gyártott egyedisítést célzó alkatrészek, a kereskedők számos kiegészítőt kínáltak eddig is az amerikai motorhoz, azonban ezt a Harley most egy új szintre akarja emelni. Az elgondolás lényege, hogy a motorok tényleges rendelésre készülnek, a vásárló még a motor gyártása előtt meghatározhatja, hogy a számos alkatrész közül melyik kerüljön beépítésre. Így a márkához kötődő plusz kiadások, a szinte kötelező egyedisítés ára csökkenhet, a motor pedig, a gyártó imidzséhez hűen, tükrözi a tulajdonos stílusát. A program hamarosan elindul, a visszaszámlálás már elkezdődött…
Ezt a stratégiát elnézve valamiért az „A járt utat a járatlanért el ne hagyd” közmondást jutja eszembe. Hogy mennyire lesz sikeres, majd meglátjuk…
Cimkék:
Sokszor csak a végterméket látjuk, pedig néha annak elkészítése sokkal érdekesebb. Így készülnek a stúdiófotók.
Elolvasom »2010. talán legnagyobb technikai „szenzációja” a motoros világban a Honda DCT váltója volt. Az Xtrac most ezt a technológiát avíttá tette.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »