Új vezérműtengely, átalakított hengerfej, átalakított keverékképzés, turbósítás, mind olyan műveletek, amelyekkel növelhetjük a motor teljesítményét. Ebben a témakörben már nehéz újat hozni, különösen, mióta Ian Drysdale kilenc darab Honda XR600 blokkból épített csillagmotort.
Úgy fest, Bart Crauwelsnek most mégis sikerült valami egyedit, és eredményében meghökkentőt produkálnia. Átépítése azon a tényen alapul, hogy egy négy- (vagy akár két-) ütemű motor végső soron nem más, mint egy légszivattyú. A szívóütemben beszív valamennyi levegőt – a következő két ütem, a sűrítés és a munkavégzés most érdektelen -, majd kifújja.
Nos, ez a derék motoros fogta a Ducati 1000DS-ét, és a felső hengert nemes egyszerűséggel kompresszorrá avanzsálta, hogy majd az töltse jelentős nyomáson az alsó hengert. A rendszert kiegészítette egy légtartállyal is. Valószínűleg a kompresszor nem tud annyi levegőt fújni amennyi szükséges, így célszerű pufferelni. Ahogyan manapság a legtöbb feltöltéses motornál látjuk, itt is helyet kapott egy intercooler, hogy az alsó hengerbe passzírozott levegő hőmérsékletét csökkentse.
Akik vonzódnak az ilyen átépítősdihez, azok számára minden bizonnyal az is gyönyört jelent, ha ez a szerkezet egyáltalán működik. De az írás szerint nem csak működik, hanem 15 lóerővel túl is szárnyalja az eredeti konstrukciót. Így a 498 köbcentis V1 vígan forog 10000-et, 117 lóerőt ad a hátsó keréken, és nyomatéka is nagyobb az eredeti változaténál.
Persze az sejthető, hogy az alsó hengerre eső több mint kétszeres terhelést az nem viseli jól hosszú távon, illetve az átépítés a plusz tömeget is figyelembe véve lehet, hogy összességében ront a motor idején versenypályán. Az is kérdéses, hogy a felső hengernek átalakította-e a vezérlését Bart, mert ha a felesleges két ütem bennmaradt, az jelentősen rontja az egész rendszer hatásfokát. Egyfelől a szükségtelen sűrítés teljesítményt emészt fel, másfelől fordulatonként fele annyi levegőt tud pumpálni.
Mindenesetre a készítő szerint a versenypályára szánt Ducati V-One már annyira kiforrott konstrukció, hogy készítője vállal másoknak is ilyen átalakítást.
Cimkék:
A halászlé-bejgli-szaloncukor túladagolás után itt az ideje visszatérni a motorokhoz. Íme néhány videó az elmúlt napokból.
Elolvasom »Sötét és gonosz külseje van, mintha a szomszédos Fekete-erdőből szabadult volna ki ez a szörny.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »