Akik látták Ewan McGregor és Charlie Boorman világkörüli túrájáról szóló „A hosszabb úton” című filmsorozatot, vagy olvasták a könyvet, emlékezhetnek arra, hogy Claudio von Planta kísérőmotoros-operatőr milyen jól boldogult egy Izs nyergében ott, ahol a két főhős elakadt a világjáró bajor tehenekkel, az 1150-es GS Adventure-ökkel. Nyilván az „új”, „könnyű” masina hasonlóan jól teljesítene egy robosztus motort próbára tevő terepen, bár valójában a 2011-es G650GS se nem új, se nem könnyű.
Koncepcionálisan (és szerkezetileg is) ez a masina szinte tökéletes mása az egy évtizede kiadott F650GS nevű gépnek – különbségek persze vannak. (Az eredeti nevet közben elhasználták a kisebbik sorkettes túraendúró számára, noha abban valójában 800-as az erőforrás.) A G650GS 652 köbcentiméteres blokkjának gyártását a bajorok visszahozzák Kínából, az újrahangolt blokk teljesítménye kicsit nagyobb, bár azt a 2013-tól (egyelőre csak Spanyolországban) érvénybe lépő szabályok miatt 35 kW-ban (48 LE) korlátozták, illetve rendelkezésre áll egy 25kW-os (34 LE) változat is. Ezzel semmi gond nincs, hiszen ekkora teljesítmény és a 170 km/h-s csúcssebesség valójában bőven elegendő, még ha nem is ezért ülnek motorra nagyon sokan. A menetkész tömeg nem kevés, 192 kilogramm, amihez persze lehet ideológiákat is gyártani, mint például az acél dupla bölcsőváz olcsóbb, könnyebben javítható gyakorlatilag bárhol. Ettől persze még a 192 kilogramm 192 kilogramm marad. A GS jelzés jelentette kalandtúrázásnak azonban van egy igazi akadálya, vagy legalábbis megnehezítője: az új modellben az üzemanyagtartály csak 14 literes, szemben a régi gép 17.3 literes tankjával. Mindenesetre a gyári adatok szerint ennek elégnek kell lennie, ugyanis 3.2 literes fogyasztást említenek állandó 90 km/h-ás tempónál. (A régi 650-es egyhengeresek is híresen kevés üzemanyaggal érték be, így a megadott szám nem abszolút hihetetlen.)
A bajor motorokat általában a műszaki tartalom miatt szeretjük (már aki), nem az esztétikus megjelenésük okán. Persze hozzá lehet szokni majdnem mindenhez, azonban az új G650GS külseje, legyünk őszinték, kissé kvazimódós. Nyilván egy ilyen masina kapcsán nem ez a legfontosabb szempont, de mindenképpen bátorságra vall ezt a lámpát a szériaváltozatra tenni. A masinához egyébként a bajoroktól megszokott módon bőséges választék áll rendelkezésre kiegészítőkből és opcionális felszerelésekből. Az ülés például háromféle magasságban rendelhető: alacsony 750, normál 780 illetve magasított 820 mm.
A motorozás mai európai gyakorlatát tekintve sokkal inkább egy belépőszintű, akár a mindennapokban, akár egy-egy rövidebb kirándulásra, vagy éppen a városi forgatagban használható masina ez. Komoly túrákra úgy is jelentős átalakításokkal készül az ember.
Cimkék:
Az élről rajtoló Gábortól titkon biztosan sokan vártunk egy dobogós eredményt. Voltak ugyan reménykeltő szakaszai a versenynek, de a végeredmény csupán közepes lett. Főleg a pole-hoz képest.
Elolvasom »Nem jelmezbálból érkezett F4-essel van dolgunk, a régen várt MV Agusta F3 végleges képeit láthatjuk.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »