Az elektromos járművek elsődleges felhasználási területe nyilvánvalóan a nagyvárosok közlekedése – a légszennyezés csökkentésére is itt van a legnagyobb szükség. Az amerikai Brammo cég új résztvevőként jelent meg az amperhajtású kétkerekűek piacán, méghozzá mindjárt több, és nagyon életképes konstrukcióval.
Elsődleges modelljük az Enertia, amely sok szempontból forradalmasíthatja saját járműszegmensét. A 2070 milliméter hosszú és 145 kilogramm saját tömegű jármű meghajtásáról ugyanis egy 13,5 kW teljesítményű elektromos motor gondoskodik, így 95 kilométer feletti végsebességgel rendelkezik. Hatótávolságát a gyártó nem “optimális esetre” – azaz laborkörülmények között – adja meg, hanem hangsúlyozottan általános, vegyes felhasználás esetére. Ez pedig így 68 kilométer. Figyelemre méltó még, hogy a 3,1 kWh kapacitású lithium-foszfát akkumulátorok teljes töltési ideje az általánosan megszokott fele, azaz 4 óra, élettartamuk pedig mintegy 2000 feltöltést tesz lehetővé.
Testvére, az Enertia Plus, amely sok agglomerációban élő, de naponta a nagyvárosba bejáró embernek jelenthet megoldást. Változatlan járműtömeg mellett ugyanis 128 kilométeres vegyesüzemű hatótávot ad meg a gyártó – ez pedig például valóban elegendő lenne akár az én napi Érd-Budapest ingázásomhoz, még számos belterületi kilométer esetén is. Ennek persze valahol ára van: a 6 kWh kapacitású akkuk teljes töltése már 8 órát igényel, élettartamuk pedig csupán 500 ciklus, amelyet szűk 50.000 kilométerre fordítanak le. (Fontos tudni, hogy a cellákat 90%-os töltés felvételéig tekintik működőképesnek.)
A Brammo harmadik modellje egy ízig-vérig sportmotor, annak akusztikai velejárói nélkül. Ez önmagában három modellváltozatban készül: Empulse 6.0, Empulse 8.0 és Empulse 10.0 néven – a ravaszabb olvasók nyilván kitalálták, hogy itt is az akkumulátorok kapacitásában van a különbség. A gépek fő műszaki adatai megegyeznek: 40 kW teljesítményű (az azért villanymotorban már durva lehet…) elektromotor hajtja a 2050 milliméter hosszú és modellváltozattól függően 163-190 kilogrammos járműveket, amelyek végsebessége 160 kilométer fölötti. (Érdekes lehet ennyivel tépni visító villanyhanggal…) A hatótáv itt is jelentős: a 6.0 modell 96 kilométert tehet meg egy feltöltéssel, nagyobb testvérei pedig 128-at, illetve 160-at. A töltési idők 8, 10 és 12 órára adódnak, a lithium-ion akksik élettartamáról viszont nem ad információt a gyártó.
Az Egyesült Államokban aktuális árakat – bármennyire nem relevánsak sajnos sem Európában, és különösen nem Magyarországon – azért kigyűjtjük: az Enertia 7.995.- zöldhasúért vihető haza, Plus változata egy ezressel kerül többe, az Empulse három verziója pedig sorban 9.995.-, 11.995 és 13.995.- dollárba kerül. Nyilván egyik sem olcsó, azonban technikai oldalról kétségkívül az összes Brammo modell megéri az árát.
Cimkék:
Egy világbajnoki címet nem adnak ingyen, pláne nem hármat. Azonban egy sokszoros bajnok is csak ember.
Elolvasom »Még az Intermot előtt szivárogtatták ki a 2011-es, teljes idommal rendelkező Kawasaki Z1000SX képeit. Lehet, hogy ez lesz a legszebb új motor.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »