Aki az endúrós műfajt is kedveli, de aszfalton is sokat motorozik, szembesül bizonyos problémákkal a sisakját illetően. Erdőn-mezőn a zárt plexis sisak nem az igazi, hiszen zárt vizornál hamar légszomjunk lesz, nyitottnál viszont szemünkbe megy a por, a csapkodó ágak látásunkra hosszú távon is káros hatásáról nem is beszélve. Kell tehát a krossz-szemüveg. Az viszont a hideg vagy esős aszfaltos szakaszokon nem bizonyul a legkellemesebb viseletnek, valamint a periférikus látás beszűkülése miatt közúti forgalomban eleve nem tökéletes viselet.
Mit tehet hát, aki a fenti problémákra keresi a megoldást? Multifunkciós sisakot vesz, amely silddel és plexivel egyaránt rendelkezik, illetve a plexi leszedése után könnyen hordható krossz-szemüveggel is. Ilyenek léteznek a piacon, jómagam is hasonló rendszerű fejfedőt hordok, közepes elégedettséggel. Az általam viselt Uvex Enduro Carbon ugyanis egy komoly tervezési hibával küzd: a nem zárható állszellőző miatt télen hideg, nagyon nagy esőben pedig a lecsukott plexi belső felületére fröcsköl a szellőzőnyílásból a víz, így egyes esetekben komoly tájékozódási nehézségekkel szoktam küzdeni. Van azonban remény: két újdonság is jelenleg kerül piacra ebben a szegmensben.
A HJC egy igazi mindenest igyekezett létrehozni: az IS-Multi hordható kivehető állvédővel zárt vagy nyitott sisakként, nélküle nyitott fejvédőként, illetve egy stílusosabb arcprotektor behelyezése után krosszbukóként is. A sild mindegyik állapotában fel- és leszerelhető, valamint rendelkezik beépített napszemüveggel is, amely ráadásul opcionálisan a jobb éjjeli tájékozódást megkönnyítendő sárga színű belső szemüvegre cserélhető. A kompozit polikarbonát héjszerkezetű sisak gyorskioldós zárszerkezettel rendelkezik (számomra sajnos, mert a dupla-D gyűrűt sokkal jobban kedvelem), és bár szériában nem szállítanak hozzá PinLockos plexit, állítólag ez utólag beszerezhető (privát véleményem szerint nélküle hűvösebb vagy csapadékos időben ezzel a hatalmas vizorral viselhetetlen lesz a párásodástól az IS-Multi).
Kevesebb funkcióval rendelkezik, számomra így látatlanban kissé mégis szimpatikusabb az X-Lite újdonsága, az X-551. Ő pontosan azt a három felhasználási területet fedi le, amelyeket a cikk elején vázolt problémák áthidalására én is keresek: hordható silddel és plexivel túraendúró fejvédőként, a plexi leszedése után krossz-bukóként, leszerelt napellenzővel és visszatett vizorral pedig sima zárt bukóként. Hab a tortán, hogy gyárilag PinLock páramentesítővel szállítják, dupla-D gyűrűs a zárszerkezete, belső napszemüvegén kívül pedig N-Com X-Series gyári kommunikációs előkészítéssel is rendelkezik.
Nagyon szimpatikus benne a nagyméretű, de zárható áll-szellőző, illetve az egész légcsatorna-rendszer, amely várhatóan igen hatékony segítség lesz a forró nyári túrák során. Szintén hatékonyabbnak tűnik az X-Lite sildje is, amely nagy tartományban állítható – hogy ez mennyire fontos, azt csak az tudja, aki viselt már krosszbukót (jómagam addig nem is pontosan értettem ennek a felszerelésnek a jelentőségét, ameddig nem lett egy tisztességesen szabályozható ellenzővel ellátott ilyen fejvédőm).
Természetesen a puding próbája az evés, így remélem, mind a két sisakot kipróbálhatjuk akár rövidebb, de inkább hosszabb teszt erejéig!
Cimkék:
December nálunk is a mozikba kerül a Tron – Örökség című film. A híres motoros jelenetben használt ruhák már megrendelhetők bárki számára.
Elolvasom »Megjelent az első hivatalos sajtófotó az olaszok egyik nagy újdonságáról: ugyan csak részletében, de ez már biztosan a végleges Diavel.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »