Motorozáskor van elég gondunk magunktól is. Úthibák, száguldozó vagy éppen figyelmetlen autósok, murvafelhordások a kanyarokban, életveszélyes szalagkorlátok, olajos körforgalmak – azt hiszem mindenki tudná folytatni a felsorolást. Mindezek tetejébe itt vannak a sebességmérő berendezések. Ezúttal a legújabb és minden eddiginél fejletteb Svájcból. Néhány hete már beszámoltunk megjelenéséről, most azonban a “csomagolásával” is megismerkedhetünk. Íme szemtől szemben a Trafistar SR950.
A Trafistar a katonai repülésből átvett radatechnológiával dolgozik. Egyetlen objektívvel képes a rendszer egy 4 sáv szélességű úttesten egyidőben (!) 22 járművet figyelni, és szintén egyidőben 10 különböző közlekedési kihágást rögzíteni. Nem csupán a sebességtúllépést, azon felül intelligensen felismeri a következőket is: piros lámpán áthajtás, záróvonal-átlépés, stop-vonalon áthajtás megállás nélkül, busz- vagy kerékpársáv jogosulatlan használata, elsőbbség meg nem adása a gyalogosoknak a kijelölt átkelőhelyen, tiltott helyen előzés, egyirányú utcába szemből behajtás, szabálytalan visszafordulás az úttesten, túlzottan alacsony követési távolság tartása. Nem hangzik jól a lista, mi?
Mint írtuk, Svájcban most indult a próbaüzem, amelynek során még néhány Trafistar munkába áll, majd a gyártó a következő évben 150 darab legyártását és üzembe helyezését tervezi. Ráadásul alacsonyabb a beszerzési költsége, mint a hagyományos digitális radaroknak, így esélyes, hogy gyorsan fog terjedni Európa-szerte. Mindezt tetézi, hogy nem egy
fixen telepített berendezésről van ám szó: bárhol felállítható az utak mellett, csupán egy hosszabbítón áramot kell neki adni, és már működik is. Hogy hazánkba mikor jut el, azt nem tudjuk – remélhetőleg minél később.
Egyetlen esélyünk, hogy a berendezés viszonylag terjedelmes, minket motorosokat pedig ugye csak hátulról tud rögzíteni – jellegéből adódóan véleményem szerint inkább szemből fogják kutatni vele a szabálytalankodókat. Mindezzel együtt a balra látható kép cseppet sem megnyugtató, hiszen egy ilyen dobozt azért el lehet úgy rejteni, hogy ne nagyon fedezzük fel, miközben elhaladunk mellette.
Hogy miért nem tudtak a svájciak megmaradni az óragyártásnál…
Cimkék:
Olyan, mint a keserű méz. Íme a Balatonring helyett a motoGP naptárba került Motorland Aragon legújabb promója.
Elolvasom »Ez aztán a tüzes gép!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »