A Norton ott volt a GP motorversenyzés születésekor, az első 1949-es futamoktól kezdve részt vettek a gyorsaság kétkerekű imádatának eseményein. Az 500-as kategóriában az első évben csak az 5. helyet sikerült megszerezniük, de a következő évben már a dobogó legalsó fokán állhattak egyéniben. 1951-ben pedig bezsebelték a világbajnoki címet is. A 350-es kategóriát a rákövetkező évben, 1952-ben foglalták el, az első és a második helyezett is Nortonnal versenyzett. Bár még hosszú ideig indultak a futamokon, bajnokságot a későbbiekben nem nyertek. Az 1969-es volt az utolsó szezonjuk, a pénzügyi nehézségek hatására a Norton kivonult a GP versenyzésből. Bár nem ők voltak az egyetlenek, akik bolygódugattyús motorokkal kísérleteztek, a ’90-es évekbeli versenymotorjaik kapcsán mégis leginkább hozzájuk lehet kötni ezt a legalábbis kétséges sikerrel kecsegtető megoldást.
Korábban olvashattunk arról, hogy az újjáalakult Norton visszatérését tervezi az aktív versenyzéshez. A legújabb pletykák arról szólnak, hogy a Norton két rajthelyet igényelt a Dornától a legnagyobb géposztályban. A motoGP új, 1000 köbcentis versenymotorjaira vonatkozó szabályai biztossá teszik, hogy részvételük esetén Wankel-motoros konstrukcióval nem állhatnak rajthoz. Ugyan még semmi sem biztos, de már most találgatások indultak be: alkalmazható-e a Nortonra a „CRT” kivételezés, amely többlet üzemanyag, és kevésbé strapabíró, nagyobb számú erőforrás alkalmazását teszi lehetővé.
A motoGP mindenesetre évek óta gondban van, régóta hallhatunk a költségek megzabolázására irányuló törekvésekről. Ez tavaly a 250-es géposztályt váltó Moto2-vel, illetve a motoGP-ben a motorok tartósságára vonatkozó, és egyes alkatrészek specifikációit meghatározó szabályokban öltött testet. A 800-as GP kategória nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: a versenyek talán még unalmasabbak is lettek. Remélhetőleg az új, 1000-es osztály bevezetésével és Rossi átigazolásával a helyzet megváltozik, de sokak szerint ez még kevés. Talán ez az oka, hogy már a nyár elején napvilágot láttak olyan pletykák, amelyek az új szabályok kapcsán az Aprilia illetve a BMW visszatéréséről számoltak be. Azonban ne feledjük, motoros újságírónál kevés pletykásabb népség van – ha folynak is ilyen tárgyalások, csak akkor fogunk róla tudni, ha az a feleknek valóban érdekében áll. Egy biztos, a Norton a közelmúltban új állásokat hirdetett meg: a gyártási kapacitás növeléséhez, a cég további fejlesztéséhez új emberekre van szükségük. Hátha valóban ezért!
Cimkék:
Újabb kincs a láthatáron: Olvasónk dízelmotoros MZ-t épített.
Elolvasom »Az Onroad egyik kedvenc motorosa, Leslie Porterfield újabb rekordot állított be, illetve egy továbbira készül.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »