Sajnálatos emberi tulajdonság a struccpolitika, amikor is addig nem vagyunk hajlandók tudomást venni valamiről, ameddig a bokánkat meg nem ütjük miatta. „Ugyan, az én számítógépem/mobiltelefonom miért romlana el? Ilyesmi csak mással történhet meg!” – mondjuk, ameddig be nem üt a baj. Akkor aztán napokig nem térünk magunkhoz a sokktól: elvesztek az adataink, és egy vagyonba kerül helyreállíttatni őket…
Hasonlóan viszonyulunk a sebesség-túllépéshez is a legtöbben. Hiszen többnyire azért nem vagyunk notórius száguldozók. Ugyan szerencsés módon nekünk elöl nincs rendszámtáblánk, autóval pedig a traffipaxoktól tartva már egészen jól hozzászoktunk, hogy nem, vagy csak egészen picivel lépjük túl a megengedett sebességet. Motorral sajnos sokkal könnyebb… Vannak, akik a rendszám letakarásával, felhajlításával próbálkoznak – a hatósági jelzés megrongálásáról azonban nem árt tudni, hogy bűncselekményi súlyú kategória, nem szabálysértés. Ezért nem biztos, hogy megéri ezzel operálni. Marad tehát az árgus figyelés: azzal áltatjuk magunkat, csak észrevesszük, amikor elgurulunk egy radaros kocsi mellett, és lelassítunk, mielőtt elkészülne a méregdrága álló- vagy mozgókép. Sajnos saját tapasztalatból mondhatom: ez nem minden esetben sikerül. Mindannyiunkkal megeshet, hogy egy pillanatnyi figyelmetlenség miatt beleszaladunk egy sebességmérésbe.
Sajnos Magyarország az indokolatlanul kitett vagy éppen „ott felejtett” sebességkorlátozó táblák hazája. Tőlünk Nyugatra az útépítés befejeztével azonnal viszik el a korlátozásokat – az önkormányzat csúnyán megbüntetné a kivitelező céget ellenkező esetben –, na de nálunk… Hogy egy gyakorlati példát mondjak szűkebb lakóhelyem közeléből – a baj az, hogy kis gondolkozás után mindannyian tudtok –, az immáron több mint egy hónapja befejezett érdi útfelújítás teljes hosszában, mintegy 4 kilométeren ott van a sok-sok 30-as korlátozó tábla. Pedig felfestették az útburkolati jeleket és befejezték az útpadka murvázását is. Munkások hetek óta sehol, csak piros körben a 30-as számok.
A sebességmérő-autókkal pedig kivétel nélkül oda állnak be, ahol nagy eltéréseket rögzíthetnek a lézeres mérőberendezések, nem pedig a balesetveszélyes részeken csapnak le a valódi, veszélyes gyorshajtókra. Tudjátok, hogy immáron sokszor tízmilliárd forintot hajtottak be rajtunk (szerencsére az összes közlekedőn, nem csak a motorosokon), mióta bevezették az objektív felelősség rendszerét? Hiszen azóta nem a gyorshajtó egyén megbüntetése a cél, csupán a pénz behajtása, minél nagyobb mennyiségben! És még mi, motorosok is hiába dugjuk homokba a fejünket: ez bizony sajnos nagyon könnyen megtörténhet velünk is!
Mit tehetünk hát? Egy radar-előrejelző készülék beszerzése és beszereltetése komoly összegbe kerül – ez valóban csak azoknak éri meg, akik állandóan száguldoznak. Na de mi nem vagyunk ilyenek, tehát egy lézer-blokkoló bőven több mint 100.000 forintnyi költsége normális, ésszerű motorozás mellett aligha térül meg. Arról nem beszélve, hogy ha véletlenül külföldre tévedünk velük, ott bizony igen zabosak a rend őrei, ha ilyen rendszert találnak a járművön! Marad tehát a szembejövő közlekedőtársak villogtatásában való reménykedés, vagy a struccpolitika, hogy „csak észreveszem időben”?
A jó hír az, hogy van megoldás a problémára. Ugyanúgy az autósok, motorosok, közlekedők összefogása kell hozzá, mint a szembejövő figyelmeztetése esetén – de most, a mobil telefonok korában miért ne használnánk ki annak előnyeit? Így született meg a Radarsms.hu közössége, amelynek célja, hogy tagjai a reflektor felvillantásához és ujjaik körkörös mozgatásához hasonlóan, csak sokkal hatékonyabban értesíthessék egymást a leselkedő egyenruhás operatőrökről. A rendszer alapadatként tartalmazza a rendőrség által megadott várható mérőhelyeket, amely kiegészül a felhasználók által SMS-ben beküldött adatokkal, így egy valóban naprakész adatbázis jön létre. Amint nagyobb fuvarozó cégek és taxi-társaságok is csatlakoznak, villámgyors és pontos mérőhely-listával rendelkezik a rendszer, amely minden regisztrált tagja számára hozzáférhető.
Mit kell tenni a szolgáltatás igénybevételéhez? Mindössze regisztrálni a www.radarsms.hu internetes oldalon, majd akár ingyen is kipróbálhatod a rendszert. Ehhez mindössze barátaiddal, ismerőseiddel kell megosztani az információt (E-mailben vagy a népszerű közösségi portálok segítségével), hiszen minden meghívott után hűségpontokkal gazdagodik a saját kereted. Amennyiben SMS-ben regisztrálsz, máris kapsz 500 forintnyi induló összeget. Ha pedig saját magad szúrsz ki egy traffipaxot valahol, és veszed a fáradtságot, hogy azt beküldd, szintén gyarapszik a felhasználható forintjaid mennyisége – így tudjuk hatékonyan segíteni egymást az utakon. Gyakran használt útvonalaidat egyébként testre is szabhatod, így ezekről napi szinten megkaphatod az értesítést, hogy les-e valahol veszély rád. Mert higgye el mindenki: utólag könnyű okosnak lenni, de előre sokkal-sokkal olcsóbb!
Cimkék:
Elérkezett végre a régen várt összevetés: egymásnak eresztettük a trónkövetelőt és a királyt. Megtettünk velük 2000 kilométert, és jól megismertük őket.
Elolvasom »A defekt mindig a legrosszabbkor történik. A javítószettek ígéretük szerint lehetővé teszik, hogy ilyenkor is folytassuk utunkat. A Motul termékét próbáltuk ki.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »