Európában egyre divatosabbak a „megaendurók”. A 30 éves BMW R-GS idén egy komoly ellenfelet kapott, a Yamaha Super Teneréje eddig várakozáson felül teljesít, de az angol Triumph konkurens modellje is a láthatáron van.
A GS-sel majdnem egykorú egy másik enduró, amelyre saját „hazájában” is csak vágynak a motorosok, a Kawasaki KLR 650-ből készített Hayes M1030. Ezt a motoros világ mint dízel motorkerékpárt tartja számon: a katonai alkalmazás igényei szerint átalakított Kawasaki vázba egy Hayes Diversified Technologies által fejlesztett 650 köbcentiméteres dízel erőforrás került. Ezzel ez lett az első, tömeggyártásban készülő dízel kétkerekű. A majd’ 30 éve szolgálatba lépett M1030M1 volt a kiinduló típus, azóta a Hayes palettája átalakult, szélesedett. Elkészült az erőforrás javított változata, egy 670 köbcentiméteres motor, amely nem csupán dízel, hanem biodízel, és az amerikai hadseregben valamint a haditengerészetnél használatos hatféle másik üzemanyaggal is képes működni (különböző hatékonysággal persze), maximális teljesítménye pedig 33 lóerő. A Hayes a B2 LE 650 mellett az ezzel az erőforrással szerelt M1030-M2 LE 670-t kínálja a NATO hadseregei számára.
Ami érdekesebb lehet számunkra is, hogy létezik egy AT-1 670 nevezetű típus, amely az utolsó szériás KLR650-re épül, és láthatóan a civilek számára készült. A gép ára elméletileg 16.900 dollár plusz a forgalomba helyezés költsége, ami nagyságrendileg megegyezik egy alapváltozatú BMW R1200GS Adventure amerikai árával. Hogy mégis miben jobb az etalonnak számító bajornál? Valószínűleg semmiben, csak sokkal különlegesebb. A technikai ínyencségek mellett azonban van a motornak egy olyan jellemzője, amely kismotorokat is megszégyenít: a masina fogyasztása konstans 90 kilométer/órás tempónál mindössze 2,25 liter, ráadásul gázolajból. Ez a 20 literes üzemanyagtartállyal akár közel 1000 kilométeres hatótávot biztosít a kétkerekűnek.
Azonban mindenez csak elmélet, a demilitarizált AT-1 változat civilek számára még mindig nem vásárolható meg. A nagy mennyiségű katonai megrendelés miatt a polgári igényeket a gyártó nem tudja kielégíteni, így a legtöbb, amit tehetünk, hogy a gazdaságos, benzines alapmodellt élvezzük, vagy feliratkozunk a cég honlapján található várólistára.
Cimkék:
Meglehetősen erősnek tűnő formáció jött létre a közelmúltban, a Yamaha egyik komoly menője vált márkát a 2011-es szezonra. Újra BMW-siker következhet?
Elolvasom »A technikai sportokban sajnos kevés hölgy versenyzővel találkozhatunk. A 16 éves Elena Myers azonban nem csupán a nemével tűnik ki a mezőnyből.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »