Az Európai Unió mintha a magyar költészet két világháború közti időszakát irigyelné: l’art pour l’art stílusú, az élettől elrugaszkodott szabályokat alkot. Korábban már beszámoltunk arról, hogy az Európai Bizottság a motorok, a motorozás korlátozásáról ajánlásokat, szabályokat kíván bevezetni. A válasz persze nem késett, a gyártók szövetsége üzenetében figyelmeztetett, hogy itt messze többről van szó, mint puszta statisztikai adatokról. A racionális érveknek úgy tűnik volt némi foganatja, mivel az okos és hozzáértő politikusok és „szakértők” az eredetileg tervezett ajánlásokhoz képest jóval szerényebb csomaggal leptek meg minket. Az előzményeket figyelembe véve azonban legalábbis kétséges, hova vezetnek ezek az ajánlások.
Racionálisan szemlélve, Európában kevés a motor, a motoros közösségek száma alacsony. A városi dugók, az országok függése az importált fosszilis energiahordozóktól nagyban csökkenthető lenne, ha a most autóval közlekedők átülnének robogóra, kismotorra. A nagyobb számú motoros jelenléte az utakon óhatatlanul átalakítaná a közlekedést, a több motor nagyobb figyelmet kapna. Persze lehet azt is mondani, hogy a több motoros több balesetet szenved, de forróvérű mediterrán államokban is tudják kezelni ezt a kérdést. Az EU ahelyett, hogy a motorosok érdekei szerint foglalkozna biztonságunkkal, kiemelt figyelmet szentel nekünk saját szempontjai szerint, mert az elmúlt években a motoros balesetben elhunytak száma más közlekedési módokkal szemben nem csökkent, évek óta stabilan tartja magát.
Az ABS mindent megold?!
Az EU szerint a következő módszerekkel lehet javítani biztonságunkon a következő tíz évben:
Ha naiv optimistaként szemléljük az ajánlásokat, azt mondhatnánk, semmi gond, hiszen csak a már amúgy is folyamatban lévő fejlesztéseket „intézményesítik”. Ez azonban már most kimondottan kötelezővé tenne bizonyos eszközöket, a kidolgozott technikai szabványok kikerülhetetlenek lennének egy idő után, a gyakori felülvizsgálatok pedig, akárcsak az első két ajánlás, plusz költségeket róna a motorosokra. Átfogóan tekintve a dolgot azt mondhatjuk, hogy a motorozást hosszabb távon elfogadhatatlanul költségessé tehetik ezek a lépések, és további korlátozások bevezetését könnyítenék meg. A július 20-án kiadott közleményre a FEMA, az Európai Motorosok Szövetsége nyilatkozatban reagált, amelyben részletesen kifejtik a már korában felmerült, és az EU célkitűzéseiben nyíltan vagy burkoltan szereplő célkitűzésekre vonatkozó ajánlásaikat és javaslataikat.
Cimkék:
2011-re megújul az egyik kis-BMW: az F800R „természetesen” csak új színeket kap a következő modellévre.
Elolvasom »Újabb hírek érkeztek a legújabb KTM-ről. A belépő szintű motort Brazíliában kezdik forgalmazni, a tervek szerint késő ősztől.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »