Napjainkban az angol mérnöki cégek, ha nem is dominálnak, de – néha szürke eminenciásként – jelentős szerepet játszanak a technikai kutatás-fejlesztés terén. S bár a britek számos elévülhetetlen találmánnyal járultak hozzá a gépek fejlődéséhez, van egy legalább ennyire jelentős nemzet, amelynek mérnökei precizitásukkal, innovatív ötleteikkel vívták ki a benzinvérűek tiszteletét, munkájukkal pedig sok esetben megalapozták jelenleg ismert világunk technikáját: ők „A németek”. Belsőégésű motorokkal már a XIX. században második felében kísérleteztek szerte Európában, mégis a fejlesztéseknek többek között Karl F. Benz 1896-os V-motorról szóló szabadalma adott egy hatalmas lökést. Az elmúlt több mint száz évben számtalan újabb konfiguráció született, a motorok hatékonyságát illetve teljesítményét megszámlálhatatlan módon javították. Ugyan egyes vélemények szerint a belsőégésű motorok terén a II. világháború végig mindent feltaláltak, amit lehetett, mégis a fosszilis energiahordozók tartalékainak apadása ellenére is mind a mai napig ezek az erőforrások a meghatározók mindennapi életünkben.
Ezekre az erőforrásokra alapozva számtalan, gyakran a történelem süllyesztőjében már eltűnt gyártó gépjárműveit vehették meg, és használhatták az emberek. A viharos XX. század nem kímélte a német cégeket sem: a háborúk, az átalakuló piac változó igényei, a pénzügyi nehézségek és számos más tényező hatása miatt mára legendaként emlegetett vállalatok is megszűntek. Nemrégiben egy német mérnökcsoport egy új német motor megjelenését jelentette be. Az újságírók hathatós munkájának köszönhetően már május végén felmerült a Horex neve, a csoport erre válaszul még az előzetes információk között indított egy szavazást. Közel 11.000 voksoló közül 56% várta a Horex nevet, bő 12% az MZ-re szavazott, az Audi-VW-Porsche csapat pedig összesen majd’ 16%-ot gyűjtött. Figyelemre méltó volt a Zündapp és a Münch 7% körüli eredménye is. Mint az tegnap este bebizonyosodott, a szervezet a Horex márka felélesztése mellett döntött, bár ebben biztosan szerepet játszott a jogok megvásárlásának költsége is.
Horex Regina 350, 1952-ből
A Horex története 1920-ban kezdődött, Fritz Kleemann egy 63 köbcentiméteres, 1 lóerős „Gnom” elnevezésű (szó szerint!) segédmotorjával, amelyet biciklikre szereltek. A ’20-as, ’30-as években számos egy- illetve kéthengeres motorkerékpár megépítése és gyártása után a cég a világháborúban szüneteltette a civil járművek előállítását. A vállalat 1948-ban indult újra, dízelmotorok és aggregátok készítése volt ekkor a profil. 1949 decemberében azután beindult a Regina gyártása, amelyből csak 1950-ben 18.600 darab készült. A Regina későbbi változatainak és az újabb, Imperator modellek után a motorkerékpárok gyártása 1955-ban megszűnt, 1960-ig csak robogókat gyártottak, valamint a Daimler-Benz csoport számára készítettek alkatrészeket. A Horexet a tetszhalálból egy lelkes mérnöki csoport idén támasztotta, támasztja fel a legendás márkához, és a német mérnöki hagyományokhoz méltó termékkel.
A prototípus egy felszínes pillantás után felejthetőnek tűnik, egy németesen „sarkos”, csupasz motor. Ha azonban a részleteket kezdjük vizsgálni, s utána értékeljük az egész masinát, a kép nem csupán árnyalt, hanem radikálisan megváltozik. A motor megjelenését tekintve a csupasz motorok népes családját bővíti, s mint azt az elmúlt évek modelljeit áttekintve tudjuk, egy ilyet alkotni nem is olyan könnyű feladat. A szokásos technikai követelmények mellett a csomagot egy lényegi alkatrészeket megmutató, ugyanakkor diszkrét, a szükséges egyéb kiegészítőket elrejtő formában kell ötvözni – a kis méret miatt ezek a követelmények igencsak ellentmondóak. Ha finomítjuk a legújabb kétkerekű besorolását, akárcsak megalkotói, roadsternek nevezhetjük, ami ugyan jól hangzik, de különösen a motorok terén kissé nehezen megfogható. Definiáljuk ezt a kategóriát sportos, ugyanakkor nem kirívóan nagy teljesítményű (jelen esetben nem ez a helyzet…), kényelmes, jól kezelhető élménymotorként. Valami azonban még szükséges ehhez a definícióhoz, ez pedig a különlegesség. Ezt adhatja a kis példányszám, az egyediség, valamint (mint esetünkben is) a technika maga. A VR6-os erőforrás, amelyet a Horex szabalommal is véd, s amely jelenleg a kétkerekűek világában egyedülálló.
Cimkék:
Idén első alkalommal köröztek egy motoGP masinával a Man-szigeten. A versenyen kívül teljesített kör eredménye rögtön egy rekord lett.
Elolvasom »Kémfotó márpedig nincs, a gyártók szivárogtatnak. Most éppen a legújabb BMW kampányának kezdetét láthatjuk.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »