Az idén 30 éves jubileumát ünneplő BMW R-GS sorozat egy apró, de annál jelentősebb technikai ráncfelvarráson esett át, 2010-től a Gelande-Strasse modell DOHC vezérléssel rendelkezik. Mivel a masina töretlenül sikeres, népszerű motor, az sokakban fel sem merül, hogy a modell gyártását abbahagyhatják. A néhány évenkénti apró modellfrissítések azonban egy új stációba léphetnek, mivel a motorok körében is szigorítják a környezetvédelmi előírásokat. 2007-től az új motoroknak meg kell felelni az Euro 3-as kibocsátási normáknak, 2012-től pedig a még alacsonyabb értékekkel bíró Euro 4-es limit lesz a mérvadó.
A közhiedelemmel ellentétben a folyadékhűtés nem a nagyobb teljesítmény elérése miatt szükséges egy belsőégésű motor esetében. A stabil hőmérsékleti szabályozás jóval inkább a fogyasztás alacsony-, és a hatékonysági mutatók magas értéken tartásáról szól, amelyek egyik „mellékhatása”, hogy a károsanyag kibocsátás is alacsony szinten marad – feltéve, ha olyan kiegészítő berendezések is beépítésre kerültek, mint a katalizátor. A kontinensünkön jelenleg érvényes, motorokra vonatkozó Euro 3-as szabályozás az egyik legszigorúbb az egész világon (az Egyesült Államok legszigorúbb, kaliforniai szabályai egyes értékekben 10-12-szer több mérgező anyag kibocsátását engedik meg), de hamarosan itt a következő szigorítás érvénybe lépésének ideje. Ez a motorgyártók fejlesztéseit is befolyásolni fogja, valószínűleg véget és a léghűtéses motorok kora Európában. A nagy számban gyártott modellek közül ez alapvetően a BMW R családját érinti, amelynek egyesített eladási mutatói előkelő helyre repítik ezt az erőforrást – a teljesítmény fenntartásához és az új szabályoknak megfeleléshez elengedhetetlennek tűnik a folyadékhűtés bevezetése.
Cimkék:
A közepes szegmensben erősítene a Triumph? Angol újságírók a cég túraendurójának kisebb, 800 köbcentis változatáról pletykálnak.
Elolvasom »A klisék világában az olasz szeretők előkelő helyet foglalnak el, az egyik új olasz robogót elég profán módon reklámoz gyártója.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »