A csillogó, legmodernebb technika megvásárlása helyett sokan időt és pénzt áldoznak romos állapotú gépek felújítására. Bár a veteránozás sokaknak már régen egy életstílus, ugyanolyan divat lett, mint néhány évvel ezelőtt a trapéznadrágok (újból…). Az alábbi robogó képeit elnézve ez nem is csoda.
Egy motor helyreállításának sikerén kívül maga a masina is sok öröm forrása lehet. Régen, amikor az autók még túl drágák voltak, a motorok a közlekedés bevett formáját jelentették számos európai számára. A rengeteg gyártó megszámlálhatatlan gyártmánya közül egy volt a francia Manufacture de Machines du Haut-Rhin, röviden Manurhin (amúgy fegyvergyár…) MR75 gyártmánya. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy az egy kis ékszerdoboz finomságával bíró robogót a DKW fejlesztette ki, a németek Hobby névvel több, mint 45.000 darabot gyártottak, míg a franciák alig több, mint 10.000-et. Mindkét robogó alapvetően ugyanarra a vázra épült, amely két nagyméretű, 2,75 x 16-os keréken gurult, de motorikusan volt egy kis különbség a német és a francia modell között. A DKW 74 köbcentiméteres blokkja csupán 2,7 lóerőt adott le 4950 percenkénti fordulatnál, míg az MR75 75 köbcentis aggregátja tíz százalékkal nagyobb teljesítménnyel kényeztett: 3 lóerő állt a robogó vezetőjének rendelkezésére. A teljesítményre szükség is volt, az üresen 86 kilogrammos tömegű szerkezet megengedett legnagyobb tömege 250 kilogramm volt. A francia modell érdekessége, hogy ez volt az egyik, ha nem az első kétkerekű sorozatban gyártott gépjármű, amelynek fényezése a ma már jól ismert porfestéses technológiát alkalmazta. A németek 1954-től 1957-ig gyártották a Hobbyt, a sors furcsa fintora, hogy amikor abbahagyták a termelést, a franciák az európai értékesítési statisztikák élére emelték a gépet, 1957-ben csak egy-egy Lambretta és Vespa robogó volt népszerűbb. Azt hiszem, nem kell motorosnak lenni, hogy az ember gyönyörködni tudjon ebben a fél évszázados masinában.
Cimkék:
„Vájtfülű” motorosoknak a Krauser neve ismerős: egy minőségi kiegészítőket, dobozokat gyártó német cégről van szó. Mára már kevesen emlékeznek arra, hogy egy legendás BMW átalakítás is a cég nevéhez fűződik.
Elolvasom »Az élet: öröm, főleg két keréken. Egy holland házaspár immár 26 éve dokumentálja motoros nyaralásait videókkal. Íme egy vidám videó Saigonból.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »