Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy vállalkozó kedvű, motorok iránt érdeklődő úriember, Azhar Hussain. Jó ötletnek tartotta, hogy a napjainkban is még csak gyerekcipőben járó elektromos hajtású motoroknak versenyt szervezzen, az esemény legyen egy hivatalos, konzekvens szabályok keretében megrendezésre kerülő futam, egy igazi technikai sport a fiatal iparág számára. A szervezés még 2008. őszén indult, és hamarosan hivatalossá vált: a 2009-es Man TT versenysorozat egyik eseménye a világ első, elektromos motorok számára kiírt, kategóriákba szervezett futama, a TTXGP lett. Azóta a világ számtalan terawattnyi elektromos energiát elhasznált, és az elektromos hajtású masinák versenyeztetésében is jelentős események történtek.
A kategória annyira új volt, hogy a Nemzetközi Motoros Szövetség (FIM) is Hussain segítségét kérte a gyerekcipőben járó sportág nemzetközi szinten történő megszervezéséhez. Az első TTXGP lebonyolításában szerzett tapasztalatait azután a szövetség igyekezett kihasználni. Tavaly novemberben a svájci székhelyű FIM és a brit vállalkozó azután nem publikált okokból – csak sejthető, hogy anyagi megfontolások miatt (sic!) – szakítottak egymással. Arról már ne is beszéljünk, hogy a Man TT szervezői is bejelentették, hogy szakítanak a TTXGP-vel, és saját versenyt szerveznek TT Zero névvel. A FIM meghirdette az ePower elnevezésű bajnokságot elektromos hajtású motorok számára, két francia, egy spanyol és egy katari versennyel (Katar később kiesett, helyette az olaszországi Imola került a naptárba), a szabályrendszer pedig szinte azonos a TTXGP-ével. A válasz gyors volt és hatásos, a TTXGP szervezői saját világbajnokságot szerveztek, négy amerikai, négy brit, négy olasz és egy végső spanyolországi megmérettetéssel.
Úgy tűnik, most mindezen káosz tetejébe a politika is beavatkozik a sportba, bár – ha lehet ezt mondani – most inkább a sport oldalán. A brit kormányzat égisze alatt működő Üzleti Fejlesztési Ügyosztály autóipari részlege és a helyes kereskedelmi gyakorlatokért működő hivatal az EU elé vinne az ügyet. Egyelőre nincs információ arról, hogy az érintett felek között folyna bármilyen tárgyalás a háttérben, így nagyon úgy tűnik, hogy a FIM kénytelen lesz számot adni politikájáról a gazdasági versenyszabályok megsértése és monopol helyzettel való visszaélés kapcsán emelendő vádpontokban.
Cimkék:
Sablonos reklámokkal nehéz felkelteni a nézők figyelmét. Az alábbi kisfilmekre azonban éppen ez a jelző nem illik. Viszont egyediek és humorosak.
Elolvasom »A versenytársak egyre másra jelentetik meg új óriás enduró modelljeiket, a Piaggio sem akar kimaradni a versenyből. Az olasz pletykák szerint a csoport az Aprilia márkaneve alatt új motort adhat ki.
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »