Miből áll össze egy motor? Nagy vonalakban kell két kerék, felfüggesztések a motoros kényelméért és az akadályok jobb, gyorsabb leküzdéséhez, természetesen egy kormány, egy ülés, egy üzemanyagrendszer, egy erőforrás (esetleg nyomatékváltó) és persze a váz, amire, amibe az összes alkatrész kerül.
Azaz mégsem, a váz nem szükséges! Elsőre talán furcsának hangozhat az ötlet, azonban a Ducati most szabadalommal kívánja védeni. A #US 2009/0308677 A1 számú oltalmi igényt a Ducati tavaly még nyujtotta be az amerikai hatósághoz, ebben egy váz nélküli motorkerékpár terveit kívánják levédeni. A leírásban a fő alkotóegységek és a motor, mint alapvető teherviselő elem ilyetén kompozícióját írják le, valamint annak egy vázlatát mutatják be a csatolt tervrajzokon.
Persze régi motorosok most felhördülhetnek, hiszen az ötlet nem is annyira új. A közelmúltban is gyártottak olyan motorokat, amelyek (ha nem is teljes mértékben) az erőforrást használták teherviselő elemként is. Az egyik (ha nem a legkorábbi) ilyen motorkerékpár a német Windhoff 750/4, egy sornégyes, 746 köbcentiméteres antik darab 1927-ből. A folyadékhűtésű (olaj!) erőforrást, az arra épülő motort egy Dauben nevű mérnök tervezte, aki a későbbiekben a Mercedes-Benznél folytatta munkáját. A masina egy meglepően kezes, merev
vázú szerkezetű gép volt, hála a tényleges teherviselő elemnek, az erőforrásnak. A motor minden tekintetben megelőzte korát, a külső elem nélküli, az aggregátba integrált hűtőrendszer, az erőforrás teherviselő elemként történő alkalmazása, valamint a blokk elkészítése – a teljes egészében alumínium öntvény, és az SOHC szelepvezérlés messze előremutató megoldások voltak. A masina nem is lett olcsó, 1750 német márkába került, amely majd tíz százalékkal magasabb volt az 1600 márkás nagy kortársé, a BMW R63-asé. Bár a Windhoff volt az első említésre méltó motor ebben a sorban, korántsem a legutolsó. Korunk egyik legendája, a repülő Kiwi, azaz az új-zélandi John Britten
saját mérnöki tudására alapozva, műhelyében csupán barátai segítségével egy roppant sikeres motort alkotott hasonló koncepcióval, a Britten V1000-est. A kétkerekű szinte minden alkatrészét ő maga tervezte és készítette, és olyan, akkoriban ritkaságszámba menő anyagot is alkalmazott motorján, mint a karbonszálas műanyag. A könnyű, merev szerkezetű V2-es masina kategóriájában roppant sikeres volt, ami tekintettel egy-emberes termék mivoltára még inkább figyelemre méltó.
Cimkék:
Alan Cathcart az Amerikai Motorértékesítők lapjában egy különleges beszámolót vetett „papírra”. Információ szerint a Buell megmenthető lett volna.
Elolvasom »Amikor valamilyen igazi különlegességről úgy számolhatunk be, hogy az ráadásul Magyarországon készült, az mindig szívet melengető érzés!
Elolvasom »A plexivel felszerelt, vagyis túrázásra is alkalmas sildes bukósisakok igen népszerűek manapság. Az X-Lite X551 modelljét alaposan kipróbáltuk.
Elolvasom »A Harley-Davidson Street Rod a márka többi modelljéhez képest pofátlanul olcsón kelleti magát. De vajon elég ez az üdvösséghez?
Elolvasom »A V4-es superbike kategóriában az Aprilia messze megelőzte versenytársait. A különleges RSV4 legvadabb, RF változatáról olvasónk számol be.
Elolvasom »Magyar ember építette és olyan élményeket képes adni a BMW K1200S Schwenker oldalkocsis fogat, amely semmilyen más motorhoz nem is hasonlít.
Elolvasom »